Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGreek, Martine
dc.contributor.advisorTunkiel, Katarzyna
dc.contributor.authorGacanica, Sara
dc.date.accessioned2022-09-16T15:51:16Z
dc.date.available2022-09-16T15:51:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:106671071:2616324
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3018538
dc.description.abstractI norske barnehager har det har vært økt fokus på å skape bevissthet og forståelse rundt barnehagekvalitet (Utdanningsdirektoratet, 2018). Temaet for denne oppgaven er forståelser av kvalitet i barnehagen og intervjuer av pedagogiske ledere og foresatte er den metodiske inngangen til å studere dette. De foresatte har en sterk posisjon i vurderingen og er med på å påvirke kvaliteten i barnehagen. Studien skal synliggjøre hvilke oppfatninger og forståelser de pedagogiske lederne og de foresatte har om kvalitet i barnehagen. Undersøkelser har over de siste tre årene vist at foresatte stort sett har vært fornøyd med tilbudet barna deres får i barnehagen (Utdanningsdirektoratet 2018, 2019, 2020), men lite forskning er gjort omkring foreldres syn på kvalitet i barnehagen. Kvalitet i barnehagen har lenge vært en politisk satsing og samtidig er ett av hovedmålene å styrke barnehagen som læringsarena (Kunnskapsdepartementet, 2017). Det er lite forskning i Norge som omhandler foreldres oppfatninger av hva som er en god barnehage og foreldrenes opplevelser av samarbeidet mellom hjem og barnehage. I den forbindelse er det da vesentlig å lytte til de foresattes synspunkter. På bakgrunn av dette blir min problemstilling for denne masteroppgaven: ”Hvordan forstår pedagogiske ledere og foresatte kvalitet i barnehagen?” Hvilke oppfatninger de pedagogiske lederne og foresatte kan ha om kvalitet i barnehagen blir undersøkt med en kvalitativ tilnærming. Jeg utviklet to intervjueguider som sammen skapte rammer for intervjuene jeg gjennomførte. Videre har jeg intervjuet to pedagogiske ledere og fire foresatte i en barnehage ved to småbarnsavdelinger. Vi har mange gode barnehager i Norge, men det er store kvalitetsforskjeller mellom barnehagene viser forskning (GoBaN, 2019). Personalet og deres kompetanse er barnehagens viktigste ressurs og en forutsetning for at barnehagen skal være en god arena for omsorg, lek, danning og læring (GoBaN, 2019). De erfaringer barna får i barnehagen bidrar til å legge grunnlaget for de mulighetene som de får senere i livet. Det er en sammenheng mellom kvaliteten på barnehagetilbudet og den enkeltes helse, utdanning og økonomi i voksen alder (Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, 2018).
dc.description.abstractIn Norwegian kindergartens, there has been an increased focus on creating awareness and understanding about kindergarten quality (Utdanningsdirektoratet, 2018). The theme of this thesis is understandings of quality in kindergarten and interviews of kindergartens teachers and parents are the methodical approach to study this. The parents have a strong position in the assessment and help to influence the quality of the kindergarten. The study will make visible the perceptions and understandings the kindergartens teachers and the parents have about quality in the kindergarten. Surveys over the past three years have shown that parents have generally been satisfied with the offer their children receive in kindergarten (Utdanningsdirektoratet 2018, 2019, 2020), but there is hardly any research done on parents' views on quality in kindergarten. Quality in the kindergarten has long been a political commitment and at the same time one of the main goals is to strengthen the kindergarten as a learning arena (Ministry of Education, 2017). There is little research in Norway that deals with parent’s perceptions of what constitutes a good kindergarten and the parents' experiences of the collaboration between home and kindergarten. In this connection, it is then essential to listen to the views of the parents. Based on this, my issue for this master's thesis will be: "How do kindergarten teachers and parents understand the quality of the kindergarten?" What perceptions the kindergartens teachers and parents may have about quality in the kindergarten are examines with a qualitative approach. I developed two interview guides that together created a framework for the interviews I conducted. Furthermore, I have interviewed two kindergarten teachers and four parents in a kindergarten at two toddler departments. We have many good kindergartens in Norway, but there are large quality differences between the kindergartens, research shows (GoBaN, 2019). The staff and their competence are the kindergarten's most important resource and a prerequisite for the kindergarten to be a good arena for care, play, education and learning (GoBaN, 2019). The experiences the children get in kindergarten help to lay the foundation for the opportunities they get later in life. There is a connection between the quality of the daycare offer and the individual's health, education and finances in adulthood (Directorate of Children, Youth and Families, 2018).
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan forstår pedagogiske ledere og foresatte kvalitet i barnehagen?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel