Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGilje Tumyr, Beate
dc.contributor.advisorHoel, Trude
dc.contributor.authorAvdic, Emina
dc.date.accessioned2022-09-16T15:51:19Z
dc.date.available2022-09-16T15:51:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:106671071:34414142
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3018540
dc.description.abstractI denne studien setter jeg lys på barnehagelærerens erfaringer med bruk av Rutineheftet i overgangen mellom barnehage, skole og SFO. Rutineheftet er et verktøy som er utviklet i en bestemt kommune og brukes aktivt gjennom det siste året i barnehagen. Bakgrunn for valgt tema, tar utgangspunkt i min erfaring med en gutt jeg kaller for Ask. Han har nettopp begynt i første klasse, og jeg har undret meg over hvordan det gikk med Ask på skolen? Og hvilke rutiner brukes i overgangen mellom barnehage og skole? Formålet med oppgaven er å generere kunnskap og fylle inn et kunnskapshull om rutiner for overgangen. Studien er kvalitativ og gruppesamtale som metodologisk tilgang er benyttet. Jeg har gått inn i studien med et sosialkonstruktivistisk læringssyn og jeg har en abduktiv og hermeneutisk tilnærming. Sentrale begreper som har relevans for oppgaven er utdypet gjennom tilknytningsteori, teorimodell for overgang, ledelse av endringsarbeid og Bronfenbrenners økologiske teori. Av tidligere forskning viser jeg et utvalg av studier som setter lys på overgangen mellom barnehage og skole. Barnehagelærernes refleksjoner rundt erfaringer med Rutineheftet har blitt analysert ved hjelp av tematisk analyse og strukturert i tre hovedtemaer: 1) barns behov for trygghet, 2) å skape sammenheng og 3) sammen om et felles mål. Resultatene fra studien viser at overgangen til skole er en prosess, som forutsetter at de ulike aktørene har en felles forståelse for hensikten med samarbeidet, og at forventninger og rolleavklaring er avgjørende for et godt samarbeid.
dc.description.abstractIn this study, I examine kindergarten teachers experience with the use of a routine booklet in the transition between educational stages. The routine booklet is a tool that has been developed in within a specific municipality and is in active use in the last year of kindergarten. The inspiration for this study comes from my own experience with a boy Ask. He had just started in first grade, and I was wondering how he was faring in school and what routines are used in the transition between kindergarten and school. The intention behind this study is to generate knowledge and fill in a gap on the subject of routines in the transition between educational stages. The study is qualitative and group discussion as a methodological approach is used. I entered the study with a social constructivist view of learning, along with an abductive and hermeneutic approach. Terminology relevant to the study are elaborated with the help of a theories such as attachment theory, theory model for transition, management of change work and Bronfenbrenner's ecological systems theory. In my study I include past research on the subject of safe transition between educational stages. Kindergartens teachers reflections about the routine booklet has been analysed with the help of thematic analysis and centres around three main subjects. 1) Children’s need for safety, 2) to create coherence and 3) cooperation towards a common goal. The results from the study show that the transition to school is a process, which entails that the different individuals involved in the process have a common understanding of the purpose of the collaboration, and that expectations and role clarification are important for the collaboration.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleTrygg overgang mellom barnehage, skole og SFO - rutiner operasjonalisert i et hefte
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel