Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHovedveileder: Granone, Francesca
dc.contributor.advisorMedveileder: Rosell, Lars Yngve
dc.contributor.advisorMedveileder: Alvestad, Marit (vikar april, mai 2022).
dc.contributor.authorÅdsen, Ann Mari
dc.date.accessioned2022-09-16T15:51:21Z
dc.date.available2022-09-16T15:51:21Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:106671071:30250225
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3018542
dc.description.abstractSammendrag I denne masteroppgaven har jeg forsket på temaet kontinuitet i overgangen mellom barnehage, skole og SFO. Jeg har studert fire barnehagelæreres meninger om hvordan de opplever ar innholdet i førskoleaktivitetene skaper kontinuitet for førskolebarna i overgangen mellom barnehage, skole og SFO. Jeg har brukt det kvalitative intervjuet som metode med en fenomenologisk tilnærming, hvor det er barnehagelærernes meninger som har vært utgangspunktet for å få svar på problemstillingen. For å analysere datamaterialet fra intervjuene tok jeg utgangspunkt i den fenomenologiske analysemetoden av Bruce. L. Berg (2007). Resultatene fra analysen ble drøftet i lys av to teoretiske perspektiver: Dewey sin forståelse av kontinuitet og erfaring (2008) og Bronfenbrenner sin utviklingsøkologiske modell (1979), i tillegg til tidligere, aktuell forskning på temaet. Ut fra analysene identifiserte jeg fire temaer som barnehagelærerne mente var viktige for at innholdet i førskoleaktivitetene skulle skape kontinuitet i overgangen mellom barnehage, skole og SFO. De fire temaene var arbeidsmåter i innholdet i førskoleaktivitetene, trygghet, samarbeid og SFO. Drøftingen av resultatene fra studien viste at det var ulike meninger blant barnehagelærerne om arbeidsmåtene i innholdet i førskoleaktivitetene skulle være skoleforberedende og skape kontinuitet i overgangen eller om det skulle avslutte førskolebarnas tid i barnehagen. Jeg har drøftet at et delt innhold som tar utgangspunkt i begge disse to arbeidsmåtene kan være hensiktsmessig for at innholdet i førskoleaktivitetene skal bidra til å skape kontinuitet i overgangen, samtidig som overgangen markeres på en god og tydelig måte. Jeg har videre drøftet hvordan en kommunal overgangsplan kan være samlende og gi førskolebarna et utgangspunkt med like vilkår i hvordan arbeidsmåtene i innholdet i førskoleaktivitetene skaper kontinuitet i overgangen mellom barnehage, skole og SFO innenfor samme kommune. Barnehagelærerne i studien mener at trygghet er med på å skape kontinuitet i overgangen mellom barnehage, skole og SFO. For at barn skal være trygge i overgangen mener barnehagelærerne at det er viktig med et innhold i førskoleaktivitetene som fokuserer på selvstendighet, vennskap, fellesskap, skolebesøk, skoleveien og grenseobjekter. Samarbeid mellom barnehage, skole og SFO kan også skape kontinuitet for førskolebarna i overgangen. Kontinuiteten kan skapes ved at barnehagen, skolen og SFO får kjennskap til hverandres arbeidsmåter som kan skape noe gjenkjennbart i det innholdet førskolebarna møter i førskoleaktivitetene, på skolen og i SFO. Resultatene fra studien viser at det er viktig med et gjensidig initiativ fra både barnehage, skole og SFO for at samarbeidet skal fungere. Resultatene viser videre at det er en usikkerhet rundt barnehagelærernes meninger om SFO, og at dette kan ha betydning for at innholdet i førskoleaktivitetene først og fremst er rettet mot å skape kontinuitet mellom barnehagen og skolen, og at betydningen av SFO i overgangen ikke blir like synlig. SFO er ofte det første barna møter i overgangen, og kan være med på å skape relasjoner, vennskap og trygghet i forkant av skolestart. SFO kan derfor være et bindeledd i kontinuiteten mellom barnehagen og skolen.
dc.description.abstractAbstract In this master's thesis I have studied the continuity in the transition between kindergarten, school and SFO (after school program). I have studied four kindergarten teachers' opinions about how the content in the preschool activities contributes to continuity for the preschool children in the transition between kindergarten, school and SFO (after school program). The method I used was the qualitative interview with a phenomenology approach, where the opinions of the kindergarten teachers was elementary to answer the research questions. To analyze the data material from the interviews I used a phenomenological analysis method by Bruce. L. Berg (2007). The results from the study were discussed in the light of two theoretical approaches: Dewey`s understanding of continuity and experience (2008), and Bronfenbrenner's ecological human development theory (1979), plus existing, relevant research on the topic. From the analysis I identified four themes that the kindergarten teachers found important so the content in the preschool activities could create continuity in the transition between kindergarten, school and SFO (after school program). The four themes were working methods in the content in the preschool activities, safety, cooperation and SFO (after school program). The discussion of the results from the study found that there are different opinions among the kindergarten teachers about if the working methods in the content in the preschool activities aimed to prepare the children for school, or if it would finish the preschool children's time in kindergarten. I have discussed how a shared content with both of these two working methods could be appropriate so the content in the preschool activities could contribute to continuity in the transition, and at the same time make a positive and transparent transition. Further I have discussed how a municipal transition plan can be unifying and give the same conditions for the children in how the content in the preschool activities creates continuity in the transition between kindergarten, school and SFO (after school program) in the same municipality. The kindergarten teachers in this study point at how safety contributes to continuity in the transition between kindergarten, school and SFO (after school program). For the children to feel safe in the transition the kindergarten teachers express that it is important to have a content in the preschool activities that focuses on independence, friendship, community, school visits, the children's way to school and border objects. The cooperation between kindergarten, school and afterschool programs can also contribute to continuity for the preschool children in the transition. The continuity can be created when the kindergarten, school and SFO (after school programs) get to know each other's working methods, and will create something recognizable in the content that the preschool children meet in the preschool activities, in school and in SFO (after school programs). The result from the study shows that a mutual initiative from both kindergarten, school and SFO (afterschool programs) is necessary to make the cooperation work. The results further shows that there is an insecurity about the kindergarten teacher`s opinions about SFO (after school program), and that this could influence how the content in the preschool activities primarily is targeting to contribute to continuity between kindergarten and school, and that the value of SFO (after school program) is not equally visible. Often SFO (after school program) is the first thing that the children meet in the transition, and can contribute to relations, friendships and safety before the school starts. Therefore SFO (after school program) has the potential to link the continuity between kindergarten and school in the transition.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleKontinuitet i overgangen mellom barnehage, skole og SFO - en studie om fire barnehagelæreres meninger om hvordan innholdet i førskoleaktivietetene skaper kontinuitet for førskolebarna i overgangen mellom barnehage, skole og SFO.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel