"Yes! Jeg er veldig god til å lese bøker". En studie av gode lesere på 2. trinn.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3018557Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Hensikten med masteroppgaven var å undersøke lesekompetansen til elever på 2. trinn for å få mer kunnskap om hva som kjennetegner gode lesere i den tidlige fasen av leseopplæringen. Følgende forskningsspørsmål ble stilt:Hva vil det si å være en god leser på 2. trinn, og hvilke felles kjennetegn finnes blant disse elevene?Denne studien støtter seg hovedsakelig på to teoretiske tilnærminger, «A balanced view of reading» og «The simple view of reading”. I tillegg utvides det teoretiske bakteppet med fem komponenter for leseutvikling: fonemisk bevissthet, bokstavkunnskap, vokabular, leseforståelse og leseflyt. Studiens metodiske tilnærming var både kvantitativ og kvalitativ. Den kvantitative datainnsamlingen besto av en kartlegging, der 15 elever deltok. Den kvalitative datainnsamlingen besto av et semistrukturert intervju, med de fire elevene som fikk høyest skår på den kvantitative karleggingen. Kartleggingsresultatene viste stor variasjon i leseferdighetene til elevene. De fire elevene med høyest skår derimot, fremsto nokså homogene i sin lesekompetanse. De gode leserne viste automatiske avkodingsferdigheter, høy grad av leseforståelse og god leseflyt. Videre viste de interesse for teksten, de var opptatt av å forstå meningen med teksten, og hvilke strategier de kunne bruke for å opparbeide forståelse. Ved behov, benyttet de seg av lydering for å mestre å lese og forstå vanskelige og ukjente ord. Selv om det var variasjon i de sosiokulturelle bakgrunnsfaktorene, som handlet om elevenes tilgang til bøker, og leseaktiviteter hjemme, så denne variasjonen ikke ut til å ha betydning for de gode leserne.