Hvilke muligheter for arbeid med tidlig algebra er å finne blant oppgaver i nye læreverk på 1. og 2. trinn?
Description
Full text not available
Abstract
I denne studien har jeg undersøkt oppgaver i læreverk for 1. og 2. trinn som bygger på den nye læreplanen LK20. Hensikten med studien er å få innblikk i hvilke muligheter for arbeid med algebraisk tenkning det er å finne i læreverkene. I den nye læreplanen har algebra blitt viet en større plass enn tidligere, og allerede etter 2. trinn skal elevene ha utforsket to algebraiske lover, den kommutative- og den assosiative lov. Denne studiens problemstilling er som følger; «Hvilke muligheter for arbeid med tidlig algebra er å finne blant oppgaver i nye læreverk på 1. og 2. trinn?» For å belyse denne problemstillingen har jeg formulert to forskningsspørsmål:Legger læreverkene opp til at elevene får en relasjonell forståelse for likhetstegnet?Hvilke muligheter tilbys elevene å jobbe og utforske den kommutative- og assosiative lov?Dette er en kvalitativ studie hvor datamaterialet har blitt undersøkt ved bruk av innholdsanalyse. Materialet er fra to læreverk, Multi og Matematikk. Studien identifiserer hvilke muligheter det er for algebraisk tenkning i ulike oppgaver i læreverkene. Resultatene viser at 10-30% av oppgavene er innenfor relasjonell bruk av likhetstegnet. De viser også at andel oppgaver til å utforske den kommutative- og assosiative lov er begrenset, men oppgavene som har de kvalitetene er varierte og gir gode muligheter til utforsking.Nøkkelord: Likhetstegn, kommutativ og assosiativ lov, algebraisk tenkning, tidlig algebra, lærebøker, læreplan