Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNygard, Arne Olav
dc.contributor.authorSkoli, Kristin Sofie
dc.date.accessioned2022-09-16T15:51:51Z
dc.date.available2022-09-16T15:51:51Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111825249:40225508
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3018560
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne studien har som mål å få kunnskap om elevers vurderinger og kritiske forståelse i møte med multimodale digitale tekster. Slike tekster utgjør en vesentlig del av vår tids tekstkultur både i og utenfor skolen. Hensikten med oppgaven er å besvare problemstillingen: Hvordan vurderer 8. trinns elever multimodale digitale tekster ut fra et kritisk literacy-perspektiv? Studien fokuserer særlig på elevers forståelse for underliggende hensikter, holdninger og verdier i sosiale medie-tekster som de forholder seg mye til. Blant sosiale medier, er TikTok komplekse digitale tekster som elever i denne aldersgruppen bruker atskillig tid på. Det primære datamaterialet består av lydopptak av elevstyrte gruppesamtaler blant 8. trinns-elever, der de har vurdert tre forskjellige TikTok-videoer. Studiens teoretiske utgangspunkt er samtaleteori og diskursanalyse gjennom identitetsperspektiv og posisjoneringsteori. Analysen av elevenes vurderinger i samtalene om de tre medietekstene, viser at informantene har utfordringer med å finne frem til avsenders agenda. Til tross for god sjangerkunnskap om tekstene, har elevene få strategier for å finne ut hva som er bakenforliggende hensikt med meldingene. Elevenes tekstforståelse ser ut til å være mer preget av fragmentarisk tilnærming og raske konklusjoner, snarere enn å se på hvordan samspill mellom ulike elementer danner et helhetlig budskap. I tillegg peker analysen på at elevenes posisjoner i samtalene, er avgjørende for den innsikten de etablerer gjennom den aktuelle samtalediskursen. Funnene indikerer likevel at elever kan ha stort læringsutbytte av å diskutere digitale medietekster med hverandre. Veiledning om utforskende samtaler, med vekt på lytteperspektiv og undervisning i mediets ulike modaliteter, er viktige implikasjoner for å oppnå ønsket effekt. Basert på funnene ønsker studien å bidra til at norskundervisningen i større grad kan legge til rette for hermeneutiske rystelser i analysearbeid av medietekster elever har erfaring med, for å øke den kritiske sansen i et stadig endret tekstunivers.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleKritisk literacy i møte med multimodale digitale tekster
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel