Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJernes Margrethe
dc.contributor.advisorEspedal Tungland, Inger Benny
dc.contributor.authorSurdal, Cathrine
dc.date.accessioned2022-09-21T15:51:13Z
dc.date.available2022-09-21T15:51:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:106671071:71622808
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020274
dc.description.abstractI denne studien har jeg satt søkelys på deltakelsen til ufaglærte vikarer i barnehagen. Formålet var å synliggjøre vikarene som arbeidsgruppe, siden behovet for dem er større enn noen gang. Intensjonen var også å utvikle kunnskap og forståelse for hvordan deltakelsen i arbeidet oppleves for barnehagevikarer. Dermed et håp om at deltakelsen kan legges til rette for og utvikles. Siden temaet ser ut til å være lite representert i tidligere forskningsarbeid, kan forhåpentligvis min masteroppgave bidra med ny kunnskap. Studien er kvalitativ med et sosialkonstruktivistisk vitenskapssyn. Tilnærmingen er fenomenologisk og hermeneutisk der fire dybdeintervju med barnehagevikarer fra bemanningsbyrå er foretatt. Fenomenet deltakelse er blitt plassert i en kontekst der det vises til barnehagen som organisasjon, yrkesroller i barnehagen og bemanningsbyråer. Jeg har analysert vikarenes opplevelser, og empirien er diskutert i lys av tidligere forskning, teori og barnehagens rammeplan. Teoritradisjonen jeg har basert analysen på er sosiokulturelle perspektiver på deltakelse. Jeg var her opptatt av å undersøke deltakelsen til vikarene i tilknytning til praksisfelleskap. Gjennom analyse og diskusjon har jeg identifisert tre tema som representerer hvordan barnehagevikarer opplever deltakelsen sin i arbeidet. Disse benevner jeg som konstant perifer deltakelse, diskontinuitet i deltakelsen og latente verdikonflikter i deltakelsen. Et sentralt funn i analysen er at vikarene hovedsakelig lærer individuelt i kraft av å være konstant perifere deltakere. Vikarene uttrykker behov for mer kunnskap, særlig om konflikter og grensesetting. Med et slikt behov synes vikarene å trenge flere læringstiltak enn det de opplever å disponere. Vikarene blir samtidig utpekt som superhelter gjennom bemanningsbyråenes nettsider. For å kunne fylle en slik rolle, viser funnene at vikarene kan trenge tilhørighet, forutsigbarhet, kontroll i arbeidet og støtte i utviklingen gjennom deltakelsen i barnehagens arbeid.
dc.description.abstractIn this study, I have focused on the participation of unskilled substitutes in the kindergarten. The purpose was to make the substitutes visible as a work group, since they seem to be a bigger and bigger part in the kindergarten`s work. The intention was also to develop knowledge and to understand how substitutes experience their participation in the kindergartens work, and thus hope that the participation can be facilitated and developed. Since the topic seems to be poorly represented through previous research work, my wish is that this master`s thesis can contribute new knowledge. The study is qualitative with a social constructivist view of science. The approach is phenomenological and hermeneutical where four in-depth interviews with kindergarten substitutes from staff agencies have been completed. Participation as a phenomenon has been placed in a context where I show kindergarten as an organization, professional roles in the kindergarten and staffing agencies. I have analysed the substitutes` experiences, and the empirical data have been discussed in the light of previous research, theory and the kindergarten`s framework plan. The theoretical tradition I have based the analysis on is socio-cultural perspectives on participation. I was here interested to explore the participation of the substitutes in connection with the practice community. Through analysis and discussion, I have identified three topics that represent how kindergartens substitutes experience their participation in the work. I call these, constant peripheral participation, discontinuity in the participation and latent value conflicts in the participation. A key finding in the analysis is that the substitutes mainly learn individually by being constantly peripheral participants. The substitutes express needs for more knowledge, especially about conflicts and boundary settings. With this kind of need, the substitutes seem to require more learning opportunities than they receive. The substitutes are also designated as superheroes through the staffing agencies` websites. In order to be able to fulfil such a role, the findings show that the substitutes may need affiliation, predictability, control in the work and development support through participation in the kindergarten`s work.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleVikarer i barnehagen-superhelter uten legitimitet. En kvalitativ studie av fire barnehagevikarer sitt syn på deltakelsen sin i barnehagens arbeid.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel