Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEsmaeeli, Sara
dc.contributor.advisorRosell, Lars Yngve
dc.contributor.advisorAlvestad, Marit
dc.contributor.authorTellefsen, Tina
dc.date.accessioned2022-09-21T15:51:15Z
dc.date.available2022-09-21T15:51:15Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:106671071:4901320
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020275
dc.description.abstractTema for denne masteroppgaven er overganger innad i barnehagen, og mer spesifikt overgangen fra småbarnsavdeling til storbarnsavdeling. Studien handler om hvordan barnehagelærerne legger til rette for disse overgangene og hvordan foreldrene opplever dem. Studien har et omsorgs- og tilknytningsperspektiv. Formålet har vært å bidra til ny innsikt i denne overgangen, som det finnes svært lite forskning på, og å skape mer bevissthet rundt det som kan være en sårbar periode i små barns liv. Studien er kvalitativ med en fenomenologisk hermeneutisk tilnærming. Jeg har valgt kvalitative forskningsintervju som metode i denne studien. Gjennom semistrukturerte intervjuer med fire barnehagelærere ved storbarnsavdelinger og tre foreldre fra to forskjellige barnehager i to forskjellige kommuner, undersøkes opplevelser av og refleksjoner rundt overgangen fra småbarnsavdeling til storbarnsavdeling. Resultatene av intervjuene er diskutert i lys av teori og tidligere forskning. Tidligere forskning vil i hovedsak omhandle overgangen hjem-barnehage og barnehage-skole. Teori omkring barnesyn, omsorg og tilknytning blir knyttet opp mot barnehagelærerne og foreldrenes uttalelser om opplevelser rundt overgangen fra småbarnsavdeling til storbarnsavdeling. Hovedfunn fra studien er at barnehagelærerne legger til rette for overgangen mellom småbarnsavdeling og storbarnsavdeling ved å blant annet arrangere besøksdager der barna får komme på besøk til den nye avdelingen, og å ha overføringssamtaler med barnehagelærer på småbarnsavdeling. Den ene barnehagen har også som rutine å ha med en kjent voksen når barnet bytter avdeling, samt at barna sammen med foreldrene flytter tingene sine til den nye avdelingen. Foreldrene er grunnleggende fornøyd med overgangsarbeidet, men sier at det kunne vært ønskelig å være litt mer involvert. Den største utfordringen med overgangen, sier både foreldrene og barnehagelærerne, er voksentetthet. I tillegg til konkrete tiltak mener barnehagelærerne at det er viktig å møte barnet på en sensitiv måte, ta hensyn til at de enkelte barna trenger forskjellig type omsorg, og at det er viktig å ta seg god tid. Det kommer også frem i studien at det er lite bevissthet rundt flere av aspektene ved overgangen fra småbarnsavdeling til storbarnsavdeling, men at barnehagene har rutiner for overgangsarbeidet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleNår de små blir store: Overgangen fra småbarnsavdeling til storbarnsavdeling
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel