Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAngvik, Stine Aarønes
dc.contributor.authorLoe, Carina
dc.date.accessioned2022-09-26T15:51:48Z
dc.date.available2022-09-26T15:51:48Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111825249:47067147
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021411
dc.description.abstractI Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 har vurderingens betydning for elevers læring blitt understreket i sterkere grad enn i tidligere læreplaner, og underveisvurdering har fått en sentral rolle. Denne masteroppgaven retter derfor fokus mot underveisvurdering, vurderingskompetanse og vurderingskultur i norskfaget på ungdomstrinnet. Formålet med studien er å se nærmere på læreres underveisvurderinger av elevers skriftlige ferdigheter i norskfaget, og undersøke hva norsklærere forteller om egne holdninger og vurderingspraksis underveis i et skriveforløp. I forlengelse av dette drøftes hvilken vurderingskultur og vurderingskompetanse som kommer til syne hos lærerne. Vygotskys sosiokulturelle læringssyn samt teori og forskning knyttet til vurdering, vurderingskompetanse og vurderingskultur, danner et viktig bakteppe for denne kvalitative studien. Forskningsspørsmålene er belyst gjennom tre læreres skriftlige tilbakemeldinger på elevtekster, og semistrukturerte, individuelle intervju. Resultatene viser variasjon i antall tilbakemeldinger og hvordan disse er formulert i elevtekstene. Alle lærerne gir både få vage og mange spesifiserte tilbakemeldinger. Lærerne har mye teoretisk kunnskap og i stor grad like holdninger knyttet til vurdering. De er enige om formålet med underveisvurdering, og de påpeker at et profesjonsfaglig fellesskap er viktig for sin vurderingspraksis. Lærerne anser underveisvurdering og implementering av ny læreplan som vanskelig og tidkrevende i en travel skolehverdag. Datamaterialet viser dessuten noen motsetninger mellom lærernes teoretiske og praktiske vurderingskompetanse. Vurderingspraksisen bærer preg av lite elevinvolvering, samtidig som lærerne understreker betydningen av elevers selvregulering, motivasjon og lærelyst. Mine funn synliggjør at lærerne trenger både mer tid og støtte for å transformere teori til praksis i klasserommet. Utviklingsprosesser krever systematisk samarbeid i et praksisfellesskap, tilgang til relevant forskning og tydelige retningslinjer fra myndighetene for å utvikle en helhetlig vurderingsprakis etter læreplanverket og vurderingsforskriften.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title"Vi skal jo på en måte vurdere hele tiden nå" En studie om læreres underveisvurdering, vurderingskompetanse og vurderingskultur i norskfaget på ungdomstrinnet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel