Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHoem, Toril Frafjord
dc.contributor.authorBauge, Wibecke
dc.date.accessioned2022-09-26T15:51:53Z
dc.date.available2022-09-26T15:51:53Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111825249:2064642
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021416
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om lekser, mer spesifikt leselekser i norskfaget. Studien tar ikke stilling til om vi skal ha leselekser eller ikke i norsk skole, men retter søkelyset mot leseleksepraksis i småskolen, og hvordan denne praksisen kan bli en del av den helhetlige leseopplæringen. Prosjektet søker å skape kritiske refleksjoner om egen leseleksepraksis, der forskning står sentralt i arbeidet med å bli mer leksebevisste. Samfunnet er i endring, og kjernefamilien kjenner på «tidsklemma» og opplever begrensninger i forhold til fritid og fritidsaktiviteter. Derfor er det viktig at både foresatte og elever opplever leksearbeidet som meningsfullt, og at skoler som gir leselekser reflekterer over hvordan disse kan bli håndterlige for alle elever, og gi rom for mestring og medvirkning. Prosjektet er en kvalitativ studie som har basert seg på en intervensjon med varighet på seks uker og et påfølgende fokusgruppeintervju med lærere fra småskoletrinnet om deres erfaringer med intervensjonen. Lærerne fikk tilgang til et utvalg forskningsbaserte lekseanbefalinger som sier noe om hvilke aspekter innen leseopplæring det er viktig å fokusere på når en planlegger undervisning og leselekser. De fikk deretter i oppgave å velge ut en eller flere anbefalinger som de ønsket å prøve ut gjennom intervensjonen. Studien løfter frem at informantgruppen har ulike opplevelser og erfaringer knyttet til skolens og egen leseleksepraksis, og intervensjonen viser hvilke aspekter ved leseleksen lærerne ønsker å forbedre og videreutvikle. Videre indikerer resultatene at informantene ser betydningen av å løfte refleksjoner rundt leseleksepraksis opp til å gjelde hele profesjonsfellesskapet på skolen. Med forskning og erfaringsbasert kunnskap som et bakteppe ønsker de å teste ut, endre tidligere rutiner, og samtidig utvikle noen felles standarder og en god leseleksepraksis.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHva skjer når lærere på småskoletrinnet reflekterer kritisk over egen leseleksepraksis i norskfaget?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel