Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTungland Espedal Inger Benny
dc.contributor.advisorBeate Gilje Tumyr
dc.contributor.author
dc.date.accessioned2022-10-01T15:51:13Z
dc.date.available2022-10-01T15:51:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:106671071:30640719
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3023030
dc.description.abstractSammendrag I denne studien har jeg hatt fokus på medarbeidernes læring knyttet til prosjektet «Den utviklingsstøttende barnehage», heretter kalt USB, og hvilken betydning USB har for medarbeidernes læring. USB kan beskrives som en barnehagebasert kompetanseutvikling, som alle kommunale og private barnehager i kommunen jeg jobber i deltar i. Det skal være en langsiktig og helhetlig satsing for å sikre kvalitetsutvikling i barnehager Hensikten med denne studien er å bidra til økt søkelys på barnehagebasert kompetanseutvikling og medarbeidernes læring. Oppgavens resultater kan forhåpentligvis være med på å gi nye perspektiver inn i diskursen om medarbeidernes læring. Teorien jeg baserer analysen på kan knyttet til sosiokulturelle perspektiv på læring. Fokuset har vært å undersøke hvilke måter det tilrettelegges for medarbeidernes læring gjennom USB. Jeg har benyttet kvalitativt forskningsdesign med semistrukturert intervju. I analysen har jeg både et fenomenologisk og et hermeneutisk perspektiv. Det sentrale i studien har vært å forstå perspektivet til deltakerne. I denne studien deltok to barnehagelærere og to medarbeidere. Et av funnene i studien er at det legges til rette for medarbeidernes læring gjennom refleksjon knyttet til USB på fagmøtene. Det blir vektlagt at medarbeiderne skal se på læring som meningsfullt. Samtidig kom det fram at pedagogisk leder i liten grad er involvert i medarbeidernes læring knyttet til USB. Alle deltakerne forteller at de opplevde å ha læringsutbytte på bakgrunn av USB. Samtidig som resultatene fra studien også kan indikere at det er utfordringer å knytte den individuelle læringen til kollektiv læring
dc.description.abstractIn this study I have focused on coworker learning tied to the project, “Den utviklingsstøttende barnehage” (USB), and how much the project contributes to the coworker’s learning. USB can be described as a kindergarten-based competence development program, which all communal and private kindergartens in the municipality that I work in participate in. It will be a long-term program with a commitment to ensure quality development in kindergartens. The purpose with this study is to contribute with heightened attention to kindergarten-based competence development and coworker learning. The thesis will hopefully help with giving new perspectives in the discourse for coworker learning. The theory I based the analysis on can be tied to the sociocultural perspective on learning. The main focus has been on researching methods that can be used to facilitate coworker learning through USB. I have utilized a qualitative research design with semi-structured interviews. In the analyses I have both a phenomenological and hermeneutic perspective. In this study two kindergarten teachers and two coworkers participated. The central part in the study has been to understand the perspective of the participants. Some of the findings in this study are that coworkers are learning through reflection through to USB at the meetings. During the meetings it’s also emphasized that the coworkers view the learning as something meaningful. At the same time, it showed that the pedagogical leader is involved, to a small degree, in the coworkers learning in relation to USB. All participants concluded that USB gave them good learning outcomes. At the same time the results of the study can indicate that there are challenges to connect the individual learning to collective learning.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleMedarbeidernes læring gjennom barnehagebasert kompetanseutvikling
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel