"Se meg - forstå meg- hjelp meg". En kvalitativ studie av barnehagelæreres forståelser og erfaringer omkring utagerende atferd i barnehagen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3041261Utgivelsesdato
2018-06-12Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven søker innsikt i hvilke forståelser og erfaringer barnehagelærere har om utagerende atferd. Det blir benyttet fire forskningsspørsmål som tar for seg: 1) forståelser av begrepet utagerende atferd, 2) barnets omsorgssituasjon, 3) relasjoner og 4) kompetanse hos barnehagelærer.
Studien benytter seg av ulike teoretiske perspektiv og tidligere forskning. Genetiske og miljømessige faktorer, aggresjonsteori, selvregulering, barnets omsorgssituasjon, relasjoner, kompetanse og samarbeid er hovedkategoriene som belyses i teorikapittelet.
Studien er kvalitativ og benytter semi-strukturert forskningsintervju for innsamling av datamateriale. Utvalget består av fire strategisk utvalgte informanter med førskole- eller barnehagelærerutdanning. En fortolkende fenomenologisk analyse brukes som tilnærming for å ivareta informantenes perspektiv på best mulig måte.
Studien finner at informantene i stor grad knytter utagerende atferd opp mot reaktiv og fysisk aggresjon. Informantenes forståelser preges av at ytre mekanismer rundt barnet bidrar til utagerende atferd. Aggresjon, frustrasjon, oppmerksomhet, svekket språkutvikling og utfordrende omsorgsmiljø er eksempler på momenter som er gjennomgående hos informantene.
Informantene peker på betydningen av å se barnet fra innsiden for å forstå hva som ligger bak barnets atferd. Relasjonsbygging løftes fram som et av de viktigste tiltakene for å kunne forstå barn. Det kan også tolkes at informantene mener at egen oppfattelse av og tilnærming til barn påvirker barns atferd.
Funnene viser også at barnehagelærere i stor grad finner det utfordrende å hjelpe barn med utagerende atferd. Informantenes beskrivelser uttrykker at barnehagelærerutdanningen i liten grad bidrar til kunnskap om utagerende atferd. Kompetansen de besitter kommer i større grad fra kompetanseutviklingsprosjekt, videreutdanning eller lang erfaring. Avslutningsvis fremmer studien at det er interessant å finne ut hvorvidt og hvorfor kompetansehevingsprosjekt og videreutdanning i større grad enn barnehagelærerutdanningen gjør barnehagelærere robuste til å forstå barn med utagerende atferd.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education