Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEvertsen Stanghelle, Cecilie
dc.contributor.authorFalkgjerdet, Linn
dc.date.accessioned2023-01-05T13:07:55Z
dc.date.available2023-01-05T13:07:55Z
dc.date.issued2018-06-12
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3041261
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven søker innsikt i hvilke forståelser og erfaringer barnehagelærere har om utagerende atferd. Det blir benyttet fire forskningsspørsmål som tar for seg: 1) forståelser av begrepet utagerende atferd, 2) barnets omsorgssituasjon, 3) relasjoner og 4) kompetanse hos barnehagelærer. Studien benytter seg av ulike teoretiske perspektiv og tidligere forskning. Genetiske og miljømessige faktorer, aggresjonsteori, selvregulering, barnets omsorgssituasjon, relasjoner, kompetanse og samarbeid er hovedkategoriene som belyses i teorikapittelet. Studien er kvalitativ og benytter semi-strukturert forskningsintervju for innsamling av datamateriale. Utvalget består av fire strategisk utvalgte informanter med førskole- eller barnehagelærerutdanning. En fortolkende fenomenologisk analyse brukes som tilnærming for å ivareta informantenes perspektiv på best mulig måte. Studien finner at informantene i stor grad knytter utagerende atferd opp mot reaktiv og fysisk aggresjon. Informantenes forståelser preges av at ytre mekanismer rundt barnet bidrar til utagerende atferd. Aggresjon, frustrasjon, oppmerksomhet, svekket språkutvikling og utfordrende omsorgsmiljø er eksempler på momenter som er gjennomgående hos informantene. Informantene peker på betydningen av å se barnet fra innsiden for å forstå hva som ligger bak barnets atferd. Relasjonsbygging løftes fram som et av de viktigste tiltakene for å kunne forstå barn. Det kan også tolkes at informantene mener at egen oppfattelse av og tilnærming til barn påvirker barns atferd. Funnene viser også at barnehagelærere i stor grad finner det utfordrende å hjelpe barn med utagerende atferd. Informantenes beskrivelser uttrykker at barnehagelærerutdanningen i liten grad bidrar til kunnskap om utagerende atferd. Kompetansen de besitter kommer i større grad fra kompetanseutviklingsprosjekt, videreutdanning eller lang erfaring. Avslutningsvis fremmer studien at det er interessant å finne ut hvorvidt og hvorfor kompetansehevingsprosjekt og videreutdanning i større grad enn barnehagelærerutdanningen gjør barnehagelærere robuste til å forstå barn med utagerende atferd.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;
dc.subjectUtagerende atferdnb_NO
dc.subjectAggresjonnb_NO
dc.subjectOmsorgsmiljønb_NO
dc.subjectRelasjonernb_NO
dc.subjectMøte med barnetnb_NO
dc.subjectKompetansenb_NO
dc.title"Se meg - forstå meg- hjelp meg". En kvalitativ studie av barnehagelæreres forståelser og erfaringer omkring utagerende atferd i barnehagennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber106nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel