dc.description.abstract | Denne bacheloroppgaven gjennomgår aktuell forskning om bruk av musikk som et verktøy for å utvikle språkferdigheter blant små barn i barnehager i Norge. Litteraturen som inngår i denne gjennomgangen, er levert av biblioteket ved Universitetet i Stavanger. Fra den innsamlede litteraturen finner dette bachelorprosjektet at musikk har blitt anerkjent som et nyttig verktøy for å utvikle språkferdigheter blant små barn av både akademiske forskere og statlige organisasjoner i Norge. Observasjoner i norske barnehager tyder imidlertid på at musikalske aktiviteter ikke er strukturelt organisert og ikke har nådd det fulle potensialet som verktøy for språkutvikling blant små barn. For å løse dette problemet foreslås det at musikalsk opplæring får en sterkere del i det pedagogiske opplegget for barnehageansatte, musikalske aktiviteter gjennomføres i barnehagene samlet med involvering av mange, om ikke alle, ansatte. Bacheloroppgaven gir også anbefalinger for planlegging av musikalske aktiviteter i barnehager for å spesifikt styrke språkferdighetene blant barn. | |