Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerrefjord Ugelstad, Ingunn
dc.contributor.authorFløisvik, Ane
dc.contributor.authorHøgstøl Nygård, Mathilde
dc.date.accessioned2023-02-16T16:51:26Z
dc.date.available2023-02-16T16:51:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:122871704:134226476
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3051670
dc.description.abstractInnledning: Utbygging av norske byer og tettsteder går ofte på bekostning av naturområder. Barnehageloven og rammeplanen for barnehagen legger føringer for at barn skal få oppleve natur. Vi stiller spørsmål ved om barn i bybarnehager får anledning til å være ute i naturen, og på den måten oppleve mangfoldet naturen har å tilby. Hvordan legger pedagogiske ledere i bybarnehage til rette for å gi barn erfaringer med natur? Metode: I bacheloroppgaven har vi utført et semistrukturert intervju for å belyse problemstillingen vår. Svarene fra informantene er analysert, og hovedfunn og underkategorier er presentert. Resultat: Pedagogene mente at deres tanker og oppfatninger om barns naturopplevelser og lek i natur var avgjørende. De hadde ulike erfaringer med å tilrettelegge for naturopplevelser og lek i naturen. Pedagogens egen rolle og bevisstgjøring av utfordringer og begrensninger ble trukket frem som de viktigste faktorene for hvordan naturens muligheter ble benyttet. Diskusjon: Natur er et begrep som er vanskelig å definere, og er subjektivt preget. Faglitteratur og forskning har påpekt at uberørt natur er vanskelig å finne i bybarnehager. Det er opp til barnehagen og pedagogen å finne naturområder som kan benyttes i det pedagogiske arbeidet. Pedagogens egne holdninger påvirker hvordan barna opplever glede og utvikling i naturen. Faktorer som bekledning var avgjørende for om barna kunne få utfolde seg fritt utendørs. Naturen inviterer til utforsking og kreativitet, og pedagogen må engasjere seg i barnas møte med naturen, for at de skal få best mulig utbytte av naturopplevelsen. Konklusjon: Bacheloroppgaven har vist at pedagogens rolle er avgjørende for at barna skal få oppleve det naturen har å by på. Den pedagogiske lederen må ha kunnskaper om hvordan naturen kan bidra til økt læring, utvikling og lek hos barn. Denne kunnskapen er viktig i videre forskning. 
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan legger pedagogiske ledere i bybarnehage til rette for å gi barn erfaringer med natur?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel