Inkludering gjennom musikk- et innblikk i hvordan barnehagelærere bruker musikk i inkluderingsarbeidet på avdelingen.
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3051671Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [363]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen :
Hvordan kan barnehagelæreren bruke musikk for å skape et inkluderende fellesskap på avdelingen?
Gjennom å samle et utvalg teori som vi ser som relevant innen denne tematikken, sammen med vårt utvalg av analyserte funn fra kvalitative intervjuer av barnehagelærere ute i feltet, dannet det seg et utgangspunkt for å drøfte teori og funn i lys av vår problemstilling. Resultatene viser et hav av muligheter i hvordan barnehagelærere bruker musikk i deres inkluderingsarbeid. Gjennom å fokusere på det som var mest gjennomgående, ser vi at barnehagelærere kan bruke musikk for å skape et inkluderende felleskap gjennom et samvær: hvor alle kan delta, hvor mangfoldet løftes og ses på som ressurs, hvor barnets utvikling og identitetsdanning er i fokus, hvor barnehagelæreren som en trygg rollemodell kan bruke hele seg selv for å engasjere barna, hvor en kan nytte seg av barnas interesser inn i felleskapet med foreldresamarbeid som ressurs. Et samvær hvor en som musiske mennesker av naturen kjenner ens betydningsfulle og verdifulle plass i et mangfoldig og inkluderende felleskap.Vi konkluderer med at musikk samler barn, musikken er naturlig i oss, musikken binder mennesker sammen. Noe som gjør det naturlig for barnehagelærere å nytte seg av musikkens mange muligheter for å skape et inkluderende felleskap på sin avdeling