Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTrijp, Catharina Petronella Johanna
dc.contributor.authorWilhelmsen, Kethlin Sæthre
dc.date.accessioned2023-02-16T16:51:27Z
dc.date.available2023-02-16T16:51:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:122871704:134226644
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3051672
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven tar for seg temaet sosial kompetanse, der fokuset ligger på de yngste barna og hvilken rolle den pedagogiske lederen har. Tittelen på oppgaven er «Arbeidet med de yngste barnas sosiale kompetanse». I oppgaven undersøkes viktigheten rundt sosial kompetanse, den pedagogiske leders rolle, arbeidet med de yngste barna og hvordan man bør arbeide i forhold til barn med utagerende atferd. Problemstillingen for oppgaven er «Hvilken rolle har pedagogiske ledere i de yngste barnas sosiale kompetanse?». Formålet med prosjektet er å få frem pedagogenes tanker, meninger og arbeid med sosial kompetanse i barnehagen. Sosial kompetanse er i denne sammenhengen evnen barnet har til å gå inn i samhandling med andre. Temaet utagerende atferd blir også tatt opp i oppgaven, og kan sees på som det motsatte av gode sosiale handlinger. Datamaterialet i oppgaven er innhentet gjennom kvalitative forskningsintervju. Jeg har intervjuet tre pedagogiske ledere som arbeider på småbarnsavdelinger i forskjellige barnehager. Gjennom intervjuene fant jeg ut hva de pedagogiske lederne tenker om sin rolle i arbeidet med sosial kompetanse. Informantene svarte blant annet at det er viktig at man prøver å lese barnas signaler, fremstår som gode rollemodeller for barna og setter ord på og roser i situasjoner der barnet utfører gode sosiale handlinger. Det ble også stilt spørsmål om hvordan man kan arbeide med barn som har utagerende atferd. Her kom det frem at man burde være tett på barnet om mulig og ha høyt fokus på at barnet får positiv oppmerksomhet. Man bør avverge og gripe inn i de situasjonene man kan, men være veldig bevisst på hvordan man går frem. Funnene fra intervjuene blir videre i oppgaven analysert og drøftet i lys av relevante begreper og teori. Det jeg kom frem til er at man som pedagogisk leder skal ha en aktiv rolle der man støtter, oppmuntrer og hjelper barna, samtidig som man også skal tenke på barnet som en selvstendig person som har evne til å uttrykke og forstå. Rollen som pedagogisk leder går også ut på at man tilrettelegger, setter tiltak og inkluderer alle barn.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleArbeidet med de yngste barnas sosiale kompetanse
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel