• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Early Childhood Education
  • Studentoppgaver (HF-IBU)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Early Childhood Education
  • Studentoppgaver (HF-IBU)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En litteraturstudie om barns fysiske aktivitet i naturen i lys av FNs bærekraftsmål 3.

Møller, Hannah Talitha Bergsagel
Bachelor thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3051678
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (HF-IBU) [480]
Description
Full text not available
Abstract
Utelek i naturen er en godt innarbeidet rutine i barnehagen, og det kan intuitivt tenkes at dette innebærer flere positive effekter for barn. FNs bærekraftsmål 3 sier at FN skal jobbe for god helse og livskvalitet for alle, også de minste. Barnehagen er en god arena for å skape bevegelsesglede hos barn, og det vies stor plass til naturen, livsmestring og helse i barnehagens rammeplan. Det er interessant å se hvordan naturen kan være med i dette arbeidet sett i en barnehagesammenheng.

Problemstillingen lyder: ‘’ Hvordan bruker barnehagen naturen som en arena for fysisk fostring og hvordan kan denne bruken videreutvikles til å fremme bærekraftsmål 3?’’

Oppgaven er en litteraturstudie som analyserer fire forskningsartikler. Det brukes i tillegg annen relevant litteratur for å svare på problemstillingen.

Forskningsartiklene forteller hvordan naturen er utmerket arena for å fremme ulike fysiske ferdigheter som utholdenhet og styrke. Forskningsartiklene viser samtidig hvordan barnehager som er mye ute vil ha bedre motoriske ferdigheter og ha en større evne til motorisk utvikling.

Naturen kan med god grunn brukes i det daglige i barnehagen da den fører med seg mange positive effekter. Utelek vil pirre barnas nysgjerrighet og glede, som gjør at de blir mer motivert for fysisk aktivitet. Det vil kreve sosial kompetanse hos barnehagelæreren for å tilpasse seg ulike situasjoner.
 
 
 
Publisher
uis

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit