dc.description.abstract | Oppgaven undersøker hva nyere, norsk faglitteratur sier om det fysiske utemiljøet i
barnehagen og barns lek. Metoden som er brukt er en litteraturgjennomgang, hvor det er utført
ett litteratursøk for å få en oversikt over tilgjengelig og relevant faglitteratur. Litteratursøket
resulterte i 5 fagartikler som var relevante for valgt problemstilling og forskningsspørsmål i
oppgaven. Problemstillingen det er forsket ut fra er følgende: «Hva sier nyere faglitteratur om
det fysiske utemiljøet i barnehagen og barns lek?». Funnene fra litteratursøket drøftes også
opp mot forskningsspørsmålene «hva karakteriserer leken i det fysiske utemiljøet?», «hvilken
påvirkning har voksenrollen på barns lek» og «er det tilstrekkelig med forskning og kunnskap
om barns lek utendørs?».
Oppgaven konkluder med at det fysiske utemiljøet og barns egenstyrte lek har en viktig
sammenheng, fordi leken utendørs lærer barna å være i kontakt med verden på en kroppslig
måte ved hjelp av sansene deres, som gir trygghet og trivsel for barna. Selv om barn i Norge
er relativt mye utendørs, kan valg av lekesteder med fordel i større grad legges til
naturområder og det bør legges til rette for egenstyrt lek. Det er de ansatte i barnehagen sitt
ansvar å sørge for at barn får tilstrekkelig med tid og rom til lek i ett fysisk utemiljø som
innbyr til lek, spenning og utforsking. For å oppnå dette, må de ansatte ha kunnskap og
interesse rundt temaet. For at de ansatte skal få økt kunnskap, er det behov for mer forskning. | |