Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEikeland, Synnøve.
dc.contributor.authorRapstad, Hanne.
dc.date.accessioned2023-02-16T16:51:36Z
dc.date.available2023-02-16T16:51:36Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:122871704:134226611
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3051683
dc.description.abstractOppgaven undersøker hva nyere, norsk faglitteratur sier om det fysiske utemiljøet i barnehagen og barns lek. Metoden som er brukt er en litteraturgjennomgang, hvor det er utført ett litteratursøk for å få en oversikt over tilgjengelig og relevant faglitteratur. Litteratursøket resulterte i 5 fagartikler som var relevante for valgt problemstilling og forskningsspørsmål i oppgaven. Problemstillingen det er forsket ut fra er følgende: «Hva sier nyere faglitteratur om det fysiske utemiljøet i barnehagen og barns lek?». Funnene fra litteratursøket drøftes også opp mot forskningsspørsmålene «hva karakteriserer leken i det fysiske utemiljøet?», «hvilken påvirkning har voksenrollen på barns lek» og «er det tilstrekkelig med forskning og kunnskap om barns lek utendørs?». Oppgaven konkluder med at det fysiske utemiljøet og barns egenstyrte lek har en viktig sammenheng, fordi leken utendørs lærer barna å være i kontakt med verden på en kroppslig måte ved hjelp av sansene deres, som gir trygghet og trivsel for barna. Selv om barn i Norge er relativt mye utendørs, kan valg av lekesteder med fordel i større grad legges til naturområder og det bør legges til rette for egenstyrt lek. Det er de ansatte i barnehagen sitt ansvar å sørge for at barn får tilstrekkelig med tid og rom til lek i ett fysisk utemiljø som innbyr til lek, spenning og utforsking. For å oppnå dette, må de ansatte ha kunnskap og interesse rundt temaet. For at de ansatte skal få økt kunnskap, er det behov for mer forskning.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHva vet vi om barns lek i det fysiske utemiljøet i barnehagen?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel