Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKristin Grøsvik
dc.contributor.authorSvanhile Helgeland
dc.date.accessioned2023-02-16T16:51:39Z
dc.date.available2023-02-16T16:51:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:122872697:134211998
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3051685
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg sett på den pedagogiske lederen sine betraktninger om hva friluftsliv for de yngste barna i barnehagen innebærer, og hvilke muligheter og utfordringer de ser i forbindelse med dette arbeidet. For å belyse problemstillingen har jeg intervjuet fire pedagogiske ledere fra fire ulike barnehager. Informantene har totalt 5-17 års erfaring i barnehagen, hvor hovedtyngden av erfaringen er sammen med de yngste barna på småbarnsavdeling, alderen 0-3 år. I drøfting av funn har jeg benyttet meg hovedsaklig av Maurice Merleau-Ponty sin teori om kroppslighet, Eva Johansson sin teori om barnesyn og James J. Gibson sin teori om affordance. Hovedfunn er at friluftsliv karakteriseres som positivt og viktig for de yngste barna, da det stimulerer mestring, fantasi, kreativitet og motorisk utvikling, og at voksenrollen er avgjørende for det friluftslivet barna blir introdusert for på bakgrunn av virkelighetsoppfatninger, interesser og organisering av arbeidet. Friluftslivet oppleves av informantene som en god arena for arbeidet med danning blant de yngste barna i barnehagen. Det er stort sett enighet om hva friluftslivet kan gi av muligheter til barna, men det kommer fram forskjeller i hvordan dette organiseres for de yngste barna – da særlig ettåringene. I en av barnehagene er ikke ettåringene på tur før de har gått i barnehagen nærmere et år.
dc.description.abstractIn this thesis, I have looked at outdoor life for the youngest children in the kindergarten, through interviews with four teachers in kindergarten, Maurice Merleau-Ponty's phenomenology of perception, Eva Johansson's perception of children and James J. Gibson's theory of affordance. The informants have a total of 5-17 years of experience in kindergarten, mainly with the youngest children, aged 0-3 years. The main finding is that outdoor life is characterized positive in childrens development. Outdoor life is experienced by the informants as a good arena for education among the youngest children in the kindergarten. There are differences in how this is organized for the youngest children - especially one-year-olds. In one of the kindergartens, the one-year-olds do not go on trips outside the kindergarten until the end of their first year in kindergarten.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleFriluftsliv med de yngste barna i barnehagen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel