Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRusnes, Ingrid.
dc.contributor.authorAakvik, Rina.
dc.contributor.authorSkåland, Kristina.
dc.date.accessioned2023-02-16T16:51:45Z
dc.date.available2023-02-16T16:51:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:122872697:134211965
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3051693
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven er skrevet av to barnehagelærerstudenter ved Universitetet i Stavanger. Vi har i denne bacheloroppgaven undersøkt problemstillingen: Hvilke faktorer opplever pedagogisk leder er viktige i arbeidet med å fremme at minoritetsspråklige barn kan oppleve tilhørighet i barnehagen? Problemstillingen er blitt undersøkt ved bruk av semistrukturerte, kvalitative intervju. Vi har intervjuet fire pedagogiske ledere, hvorav alle arbeidet i ulike barnehager i Rogaland, Sør- Norge. Gjennom vår forskning oppgav informantene trygge relasjoner til barn og foreldre som de viktigste faktorene for å fremme at minoritetsspråklige barn kan oppleve tilhørighet i barnehagen. I prosessen med å analysere intervjumaterialet ble det også tydelig at kommunikasjon indirekte er en viktig faktor, da dette er av stor betydning for å etablere disse trygge relasjonene i barnehagen. Synliggjøring av enkeltbarnas kulturelle identitet i barnehagen anses også som en viktig faktor i arbeidet med å fremme tilhørighet.
dc.description.abstractThis bachelor’s thesis has been written by two kindergarten teacher students at the University of Stavanger. We have in this bachelor’s thesis examined the issue of: Which factors does the educational leader experience are important in the work to promote that minority- speaking children can experience belonging in kindergarten? The issue has been examined using semi- structured qualitative interviews. We have interviewed four educational leaders, all of which worked in different kindergartens in Rogaland, in the southern part of Norway. Throughout our research our informants claimed that secure and safe relationships with children and parents was the most important factors to promote that minority- speaking children can experience belonging in kindergarten. In the process of analysing the interview-material it became apparent for us, that communication indirectly also is an important factor, as this is of great importance for establishing these safe relationships in the kindergarten. The inclusion and visibility of the individual children´s cultural identity in the kindergarten, is also considered to be an important factor in the work of promoting belonging.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvilke faktorer opplever pedagogisk leder er viktige i arbeidet med å fremme at minoritetsspråklige barn kan oppleve tilhørighet i barnehagen?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel