dc.description.abstract | Vi har tatt for oss problemstillingen om hvordan flerspråklige barn inkluderes i barnehagen, ettersom dette er relevant for økningen av flerspråklighet i barnehagen. I teoridelen belyses relevant teori om inkludering, mangfold, språk, trygghet og foreldresamarbeid. Metodedelen beskriver hvordan vi har arbeidet med å samle dokumenter til vår dokumentanalyse, og hvorfor vi har valgt disse. Vi har valgt å analysere 20 forskjellige dokumenter, bøker og artikler. Analysene blir senere presentert og gruppert i ulike kategorier for å samle dem. Deretter drøftes analysene i lys av teorien og settes opp mot hverandre. Det som drøftes er hvor viktig pedagogen er for å inkludere de flerspråklige barna, betydningen av å ha et godt foreldresamarbeid og det å se mangfoldet som en ressurs. Vi har også sett på hva trygghet innebærer for barnet i den sammenheng at de tør å bidra og delta, og dermed inkludere seg selv og bli en del av fellesskapet. Avslutningsvis oppsummerer vi funnene og samler dataen vi har brukt. | |