Barnebøker som fremmer de flerspråklige barns norsklæring i barnehagen
dc.contributor.advisor | Tunkiel, Anna Katarzyna | |
dc.contributor.author | Stoica, Felicia | |
dc.date.accessioned | 2023-02-16T16:51:56Z | |
dc.date.available | 2023-02-16T16:51:56Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.uis:inspera:122872697:134212019 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3051708 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Min bacheloroppgave handler om barnebøker som fremmer norsklæring i barnehagen. I denne oppgaven vil jeg utforske hvordan barnehagelærere benytter seg av barnebøker for å legge til rette for norsklæring hos flerspråklige barn. For å undersøke dette temaet anvender jeg i min forskningsprosess kvalitativt intervju som metode. De empiriske funnene fra intervjuer viser at barnehagelærere kan støtte andrespråklæring ved hjelp av barnebøker både gjennom strukturerte og dynamiske andrespråk aktiviteter i barnehagen. Disse aktiviteter bidrar til ord- og begrepslæring som spiller en sentral rolle i andrespråklæring. Som arbeidsmåter i formidling av barnebøker, blir det lagt vekt på formidling ved hjelp av konkreter og etterlek. Empirien også peker på samarbeid med hjemmet som støtter andrespråkarbeidet i barnehagen. Gjennom oppgaven ønsker jeg å belyse viktigheten av barnehagelærerens arbeid med barnebøker for å legge til rette for flerspråklige barns norsklæring. | |
dc.description.abstract | ||
dc.language | nob | |
dc.publisher | uis | |
dc.title | Barnebøker som fremmer de flerspråklige barns norsklæring i barnehagen | |
dc.type | Bachelor thesis |
Tilhørende fil(er)
Filer | Størrelse | Format | Vis |
---|
Denne innførselen finnes i følgende samling(er)
-
Studentoppgaver (HF-IBU) [363]
Master- og bacheloroppgaver i barnehagevitenskap