Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBelland, Tove Erna
dc.contributor.authorUrdal, Karoline
dc.date.accessioned2023-02-16T16:51:57Z
dc.date.available2023-02-16T16:51:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:122872697:134211995
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3051711
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven omhandler barnehagelæreres deltakelse i de minste barnas lek i barnehagen. For å besvare problemstillingen benyttet jeg kvalitative forskningsintervjuer der tre barnehagelærere som jobbet på småbarnsavdelinger i tre ulike barnehager ble intervjuet. For å utdype problemstillingen ble det laget tre forskningsspørsmål. Funn fra forskningsintervjuene er drøftet i lys av forskningsspørsmålene. Problemstillingen for oppgaven er: Hvilke tanker har barnehagelærere om egen rolle og deltakelse i småbarns lek i barnehagen? Med følgende forskningsspørsmål: - Hvorfor er barnehagelærers deltakelse i småbarns lek viktig? - Når skal barnehagelærere delta i småbarns lek? - Hvordan skal barnehagelærere opptre ved deltakelse i småbarns lek? I denne studien ble det funnet at barnehagelærerne synes deltakelse i småbarns lek er viktig for barnas læring, for å hjelpe barn inn i lek eller hjelpe å forlenge leken, for barnas trygghet samt for barnehagelærers egen forståelse for leken og kjennskap til barnas utvikling. Det ble også funnet at barnehagelærerne mente man skal involvere seg i småbarns lek ved uheldig lek og samspill, for å hjelpe barn inn i lek samt for å berike og forlenge leken. Barnehagelærerne hevdet at man ikke skal involvere seg i småbarns lek dersom barna er i flytsonen fordi man da kan forstyrre eller ødelegge leken. Videre ble det funnet at barnehagelærerne mente man kan ha ulike roller ved deltakelse i småbarns lek, deriblant tilrettelegger, observatør, deltaker og trygg base. Det ble også påpekt av barnehagelærerne hvor viktig det er med tilstedeværende og lekende voksne.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleEn bacheloroppgave om tre barnehagelæreres tanker om egen rolle og deltakelse i småbarns lek
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel