Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIngrid Rusnes
dc.contributor.authorElla Sætre Lidsheim
dc.date.accessioned2023-02-16T16:52:00Z
dc.date.available2023-02-16T16:52:00Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:122871704:134226506
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3051716
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBacheloroppgaven min tar for seg problemstillingen; «hvordan kan den pedagogiske lederen synliggjøre flerkulturelle barns kulturelle opphav?» For å belyse problemstillingen min valgte jeg å utføre et kvalitativt forskningsintervju. Videre har jeg brukt relevant teori og empiri fra intervjuene mine. Senere analyserer og drøfter jeg funnene fra informantene. Dataen jeg har samlet bygger på fire intervjuer av fire ulike pedagogiske ledere. Jeg har også valgt å ta i bruk forskningsspørsmål for å få en bedre flyt gjennom teksten min. Senere har jeg analysert og drøftet funn fra informantenes svar. I oppgaven min kommer det frem viktigheten med et godt foreldresamarbeid og at både foreldre og barn trenger å føle på en trygghet til personalet. Det kommer frem at de pedagogiske lederne jeg intervjuet har flere like, men også ulike måter å arbeider på ved å synliggjøre de flerkulturelle barna i barnehagen. Det gis innblikk i hvor viktig det er med et godt foreldresamarbeid. Det kommer frem at trygge voksne og trygge barn åpner til et godt utgangspunkt i en flerkulturell barnehage. Den pedagogiske lederens holdninger spiller en viktig rolle i forhold til foreldresamarbeidet og speiles over på barna.. Videre belyses hvordan man kan synliggjøre for det flerkulturelle i barnehagen. Her kommer informantene med bruk av markeringer, samarbeid med foreldre. Det kommer også frem viktigheten med å ha et tydelig mangfold av bøker og fortellinger i barnehagen.
dc.description.abstractMy bachelor deals with the issue; "how can the educational leader make multicultural children's cultural origins visible?" To shed light on my problem, I chose to carry out a qualitative research interview. Furthermore, I have used relevant theory and empirical evidence from my interviews. Later, I analyze and discuss the findings from the informants. The data I have collected is based on four interviews with four different educational leaders. I have also chosen to use research questions to get a better flow through my text. Later, I analyzed and discussed findings from the informants' answers. My assignment shows the importance of good parental cooperation and that both parents and children need to feel safe with the staff. It emerges that the educational leaders I interviewed have several similar, but also different, ways of working by highlighting the multicultural children in the kindergarten. Insights are given into how important it is to have good parental cooperation. It appears that safe adults and safe children provide a good starting point in a multicultural nursery school. The educational leader's attitudes play an important role in relation to parent cooperation and are reflected on the children. Furthermore, how to highlight the multicultural nature of the nursery is highlighted. Here the informants come with the use of markings, collaboration with parents. It also shows the importance of having a clear variety of books and stories in the kindergarten.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleSynligjøring av flerkulturelle barn i barnehagen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel