Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBergersen, Ove
dc.contributor.authorSelbach, Merethe
dc.date.accessioned2023-02-18T16:51:13Z
dc.date.available2023-02-18T16:51:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:122872697:134212028
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3052143
dc.description.abstractFormålet med denne bacheloroppgaven var å undersøke hvordan barnehagepersonalet organiserer leseaktiviteter i barnehagen. Det ble sett nærmere på samspillet rundt høytlesingen, om den blir utført med eller for barn, og innvirkningen dette kan ha på deres utvikling av fortellerkompetanse. Problemstillingen for dette forskningsprosjektet er «Hvordan kan barnehageansattes samspillsmetoder under leseaktiviteter påvirke barns utvikling av fortellerkompetanse?». For å sikre en gjennomgående sammenheng i oppgaven, ble det også utviklet tre forskningsspørsmål som utdyper problemstillingen. Metoden for datainnsamling var observasjon av tre leseaktiviteter utført av to barnehagelærere og en assistent på tre ulike 3-6- års avdelinger. Datamaterialet ble analysert og drøftet opp mot teori og tidligere forskning. Funnene indikerte at de ansatte i forskningsbarnehagen hadde gode strategier for å inngå i samspill og tilrettelegge for barns formidling under samtalebaserte leseaktiviteter. Forskningen ledet også til funn om at det i mindre barnegrupper var større muligheter for barnas initiativer og deltakelse. Det ble også gjort funn om at informantene i denne forskningsbarnehagen arbeidet tilsynelatende likt uavhengig av utdanningsbakgrunn. Ut ifra forskningens funn kan det konkluderes med at samspillet rundt leseaktiviteter kan spille en rolle for barns fortellerkompetanse.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleSamspill i leseaktiviteter – et bidrag til barns utvikling av fortellerkompetanse
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel