dc.contributor.advisor | Wadel, Carl Cato | |
dc.contributor.author | Nyman, Aimée Yvonne | |
dc.contributor.author | Mathiassen, Anne Elisabeth | |
dc.date.accessioned | 2023-02-21T16:51:15Z | |
dc.date.available | 2023-02-21T16:51:15Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.uis:inspera:122872697:134211968 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3052897 | |
dc.description.abstract | Formålet med oppgaven vår er å se nærmere på hvordan en pedagogisk leder i en barnehage kan bidra til å motivere sine medarbeidere på avdelingen. Bakgrunn for valg av problemstilling er vår interesse for temaet ledelse. Vi ønsket å se på hva som kan bidra til at en pedagogisk leder klarer å motivere sine medarbeidere og skape et godt miljø på avdelingen.
I oppgaven vår har vi valgt å ta utgangspunkt i Deci & Ryans selvbestemmelsesteori i tillegg til annen teori om motivasjon, ledelse og team.
Vi valgte en kvalitativ metode for å samle inn empiri til vår oppgave. Vi intervjuet fire pedagogiske ledere fra ulike barnehager for å kunne gi en god besvarelse på problemstillingen. Vi benyttet oss av halvstrukturert intervju. Spørsmålene vi stilte var åpne, noe som ga rom for å stille oppfølgingsspørsmål ut fra informantenes svar.
Funnene i oppgaven viser at måten å lede på kan være med å bidra til å øke medarbeiderens motivasjon i arbeidet. Som en konklusjon ser vi at leders bidrag i form av blant annet verbal ros og inkludering er avgjørende for hva slags grad av motivasjon medarbeiderne opplever. | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | uis | |
dc.title | Hvordan en som leder kan motivere sine medarbeidere | |
dc.type | Bachelor thesis | |