Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWadel, Carl Cato
dc.contributor.authorNyman, Aimée Yvonne
dc.contributor.authorMathiassen, Anne Elisabeth
dc.date.accessioned2023-02-21T16:51:15Z
dc.date.available2023-02-21T16:51:15Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:122872697:134211968
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3052897
dc.description.abstractFormålet med oppgaven vår er å se nærmere på hvordan en pedagogisk leder i en barnehage kan bidra til å motivere sine medarbeidere på avdelingen. Bakgrunn for valg av problemstilling er vår interesse for temaet ledelse. Vi ønsket å se på hva som kan bidra til at en pedagogisk leder klarer å motivere sine medarbeidere og skape et godt miljø på avdelingen. I oppgaven vår har vi valgt å ta utgangspunkt i Deci & Ryans selvbestemmelsesteori i tillegg til annen teori om motivasjon, ledelse og team. Vi valgte en kvalitativ metode for å samle inn empiri til vår oppgave. Vi intervjuet fire pedagogiske ledere fra ulike barnehager for å kunne gi en god besvarelse på problemstillingen. Vi benyttet oss av halvstrukturert intervju. Spørsmålene vi stilte var åpne, noe som ga rom for å stille oppfølgingsspørsmål ut fra informantenes svar. Funnene i oppgaven viser at måten å lede på kan være med å bidra til å øke medarbeiderens motivasjon i arbeidet. Som en konklusjon ser vi at leders bidrag i form av blant annet verbal ros og inkludering er avgjørende for hva slags grad av motivasjon medarbeiderne opplever.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan en som leder kan motivere sine medarbeidere
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel