Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrancesca Granone
dc.contributor.authorDoreen Korup
dc.contributor.authorMona Iren Wathne
dc.contributor.authorIngeborg Øverland
dc.date.accessioned2023-03-07T16:51:18Z
dc.date.available2023-03-07T16:51:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:122872697:134211977
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3056552
dc.description.abstractVi vil i denne oppgaven se på hvilke matematiske kompetanser barn tyr til under problemløsning. Bruk av Matematikk og digitale verktøy er noe man kan tenke seg vil variere i barnehager med ulike satsningsområder. Om barnehagelærere og pedagoger ser hvilket utbytte barn kan ha av digitale verktøy og matematikk handler nok både om tidligere erfaringer og matematiske fagkunnskaper. Noe som naturlig vil kunne påvirke både formidling og fagets plass i barnehagen. I denne oppgaven har vi valgt å se nærmere på de kompetanser barn anvender og ikke minst videreutvikler i møte med kodeleken. Noe vi håper kan bidra til at flere barnehagelærere ser matematikk, som en måte å se og møte verden på. Og ikke minst digitale verktøy som en spennende og tidsriktig metode, man kan anvende når barn skal jobbe med matematikk i barnehagen. Vi har valgt en deduktiv metode som handler om at vi hadde noen forventninger knyttet til hva vi kom til å finne. Teorien tar i særlig grad utgangspunkt i problemløsning og problemløsningsstrategier og matematiske kompetanser slik som algoritmisk tenkning, romforståelse, parkobling og telling. Gjennom bachelor prosjektet vårt utførte vi uavhengige kvalitative observasjoner i de barnehagene som vi gjennom DiCoTe prosjektet fikk låne tilgang til.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleBarns kompetanser i problemløsning! «Hvilke matematiske kompetanser trenger barna i sin problemløsning med kodeleken Kubo?»
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel