Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJakobsen, Dagmar Anita
dc.contributor.authorNilsen, Rikke Helen
dc.contributor.authorBjørheim, Kristine Pedersen
dc.date.accessioned2023-03-07T16:51:20Z
dc.date.available2023-03-07T16:51:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:122871704:134226464
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3056554
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven retter et blikk mot hvordan barnehagen legger til rette for skapende og estetiske læreprosesser i formingsfaget. For å svare på vår problemstilling har vi anvendt kvalitativt forskningsintervju som metode i tre barnehager. Vi intervjuet til sammen fire personer der to hadde stilling som pedagogisk leder, og to hadde stilling som styrer. Oppgaven er bygget opp om og rundt de empiriske funnene vi fikk. For å skape en rød tråd har vi valgt å ta i bruk to delspørsmål som vi vil svare på i denne oppgaven. Problemstillingen vi har utformet er “Hvordan legger barnehagen til rette for barns skapende og estetiske læreprosesser gjennom tema- og prosjektarbeid rettet mot formingsaktiviteter?”. Gjennom problemstillingen ønsker vi å belyse viktigheten av formingsfaget i barnehagen. Oppgavens funn indikerte at samtlige informanter var opptatt av selve prosessen, og ikke det ferdige resultatet i formingsaktiviteter. Samtidig kom det frem at det var noen ulikheter i erfaring, kompetanse og interesse hos informantene. Det kan ha noe å si for hvordan det blir tilrettelagt for tema- og prosjektarbeid i barnehagen. Felles funn viste at pedagogisk dokumentasjon av prosessen gir barn mulighet til å medvirke, samtidig som pedagogen får mulighet til å observere og reflektere rundt prosjektet. Pedagogisk dokumentasjon bidrar til at en får se barns utvikling, og foreldre setter pris på å få se dokumentasjon av hva barna har gjort (Carlsen, 2021, s. 142)
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleTilrettelegging for tema- og prosjektarbeid i barnehagen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel