Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRusnes, Ingrid
dc.contributor.authorLid, Isabelle Chloé
dc.date.accessioned2023-03-07T16:51:20Z
dc.date.available2023-03-07T16:51:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:122871704:134226597
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3056555
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTeamet til denne bacheloroppgaven handler om barn og krigstraume. Oppgaven retter blikk mot hvordan barnehagen som organisasjon arbeider med flykningsbarn. Jeg ønsker å finne ut hvordan barnehagene arbeider med barn som har opplevd krig og traumatiske situasjoner. På bakgrunn av dette lyder min problemstilling: «Hvordan jobber barnehagen med barn som har flyktet fra krig?» Jeg har valgt å skrive en empirisk oppgave med bruk av kvalitativ forskningsmetode med intervju for å kunne hjelpe meg å svare på problemstillingen. Jeg har gjennomført tre semistrukturerte intervju av tre barnehagestyrere i ulike barnehager med mottaksavdelinger. På bakgrunn av teori og svar gitt av informantene har jeg valgt å ta utgangspunkt i ulike tema som kan hjelpe meg å svare på problemstillingen. Temaene omhandler foreldresamarbeid, flerspråklig barnehagepersonale, hvilke ulike kompetanser barnehagepersonalet burde ha og hvordan jobbe med å skape trygghet og omsorg. Disse temaene skal jeg analysere og drøfte i lys av relevant teori. Jeg har analysert og drøftet i samme kapitel. Til slutt har jeg et avsluttende kapittel der jeg tar opp hvordan min forsking er relevant for videre forskning innen dette praksisfeltet og andre relevante praksisfelt og politikken. Konklusjonene jeg har kommet frem til er at barnehagene som jobber med barn som har flyktet fra krig må ha et bredt utvalg av kompetanser som omhandler hvordan jobbe med barn fra andre kulturell bakgrunn, hvordan skape trygge relasjoner til barna og foreldrene, men også kompetanse i hvordan traume kan komme til uttrykk hos barn. På den måten kan barna få den hjelpen, forståelse, trygghet og omsorgen de har behov for. Et tverrprofesjonelt samarbeid med andre profesjoner er viktig for å kunne hjelpe barn med etterreaksjoner fra traume. Barnehagen skal arbeide for å skape et tett foreldresamarbeid til barnas foreldre da dette vil hjelpe barnehagen i arbeid med barna. Gjennom at barnehagen ansetter flerspråklige barnehageansatte gir det barna mulighet til å forstå og bli forstått og viser til positiv holdning rundet flerspråklig mangfoldet og kompetanse. Dette er bare en liten del av et stort og viktig arbeid.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleBarn og krigstraume i barnehagen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel