Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorvan Trijp, Catharina Petronella Johanna
dc.contributor.authorZora, Merna
dc.contributor.authorStave, Sarah Elise
dc.date.accessioned2023-03-07T16:51:21Z
dc.date.available2023-03-07T16:51:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:122871704:134226452
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3056556
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSom følge av den verdensomspennende pandemien med navn covid-19, ble barnehager i Norge brått stengt ned den 12.mars 2020. Den nye hverdagen etter gjenåpningen av barnehagene, var preget av strenge restriksjoner for å opprettholde smitteverntiltakene. Denne bacheloroppgaven har rettet et blikk mot hvordan koronapandemien har påvirket ledelsen hos de pedagogiske lederne i barnehagene, og vi har prøvd å besvare følgende problemstilling: «Hvordan har covid-19 påvirket ledelsen hos pedagogisk leder under og etter pandemien?». Det ble tatt i bruk kvalitativt forskningsintervju for å besvare problemstillingen. De empiriske funnene ble innhentet fra fire informanter, og dannet grunnlaget for oppgavens oppbygning og innhold, blant annet oppgavens hovedkategorier. Oppgavens funn indikerte at samtlige informanter ikke følte seg særlig påvirket etter pandemien, men opplevde derimot å måtte justere seg en god del under pandemien. Informasjonsbehovet har blitt trukket frem som langt fra optimalt under pandemien, og informantene opplevde å måtte tolke regjeringens retningslinjer som resultat av dette. Likevel hadde informantene positive erfaringer med arbeid i kohorter, og så en sammenheng mellom mindre grupper og styrket lek. Redusert åpningstid og full bemanning har også blitt fremhevet som positive tiltak, der voksentettheten ble beskrevet som verdifull. Summen av oppgavens funn bekrefter vår hypotese til en viss grad, om at de pedagogiske lederne har blitt påvirket av koronapandemien. Funnene fra intervjuene har blitt presentert for å deretter bli analysert i lys av relevant teori og tidligere forskning. Kunnskapen vi har skaffet oss gjennom dette forskningsarbeidet er definitivt noe vi vil ta med oss videre både i yrkeslivet, men også til eventuell senere forskningsarbeid.
dc.description.abstractAs a result of the worldwide pandemic called covid-19, kindergartens in Norway were abruptly closed down on 12 March 2020. The new everyday life after the reopening of the kindergartens was characterized by strict restrictions to maintain infection control measures. This bachelor's thesis has looked at how the corona pandemic has affected the management of educational leaders in kindergartens, and we have tried to answer the following question: "How has covid-19 affected the management of educational leaders during and after the pandemic?". Qualitative research interviews were used to answer the problem. The empirical findings were obtained from four informants, and formed the basis for the thesis' structure and content, including the thesis' main categories. The findings of the assignment indicated that all informants did not feel particularly affected after the pandemic, but on the other hand experienced having to adjust a good deal during the pandemic. The need for information has been highlighted as far from optimal during the pandemic, and the informants experienced having to interpret the government's guidelines as a result of this. Nevertheless, the informants had positive experiences with working in cohorts, and saw a connection between smaller groups and enhanced play. Reduced opening hours and full staffing have also been highlighted as positive measures, where the adult density was described as valuable. The sum of the thesis' findings confirms our hypothesis to a certain extent, that the educational leaders have been affected by the corona pandemic. The findings from the interviews have been presented and then analyzed in the light of relevant theory and previous research. The knowledge we have acquired through this research work is definitely something we will take with us further both in our professional life, but also for any future research work.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleKoronapandemiens påvirkning på pedagogiske ledere i barnehagen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel