Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSolheim Ksenia
dc.contributor.authorTlumang Bawi Dawt Sung
dc.contributor.authorTewelde Stelle Berhane
dc.contributor.authorHalleland Jenny
dc.date.accessioned2023-03-07T16:51:22Z
dc.date.available2023-03-07T16:51:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:122871704:134226446
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3056557
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractIfølge Statistisk sentralbyrå har antall minoritetsspråklig barn økt fra 20508 barn i 2015 til 21208 i 2022 (statistisk sentralbyrå, 2022). Dette utgjør 3,4 prosent øke antall av barna som har minoritetsbakgrunn i barnehagen i 7 år. Dette betyr at det har vært en jevn økning av minoritetsspråklige barn i barnehagen de siste 7 årene. Med økt av flerspråklige barn, har vi lyst til å sette søkelys på hvordan pedagogiske ledere i barnehage kan hjelpe minoritetsspråklige. Ut ifra våre erfaringer fra praksis og jobb i barnehage har vi sett at på grunn av manglende personalets kompetanse kan nedsette eller føre til at barn blir utelatt i fra fellesskapet. Språk er en måte vi kommer i interaksjon med andre menneske og en måte vi skaffer oss vennskap og dermed vil vi utforske mer på hvordan pedagogiske ledere jobber med dette. Samtidig er foreldresamarbeid som bygges på respekt noe pedagogiske ledere må ta hensyn til. Datainnsamling er innhentet fra 6 informanter gjennom kvalitativ metode i form av intervju. Vi valgte å intervjue pedagogiske ledere, på grunn av at de har den overordnet ansvar og kompetanse til å tilføre læringen barnet trenger. Gjennom å analysere intervjuene har vi presisert datainnsamlingen i to hovedkategorier under oppgavens funn som vi videre drøftet i lys av teori.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan pedagogiske ledere jobber med flerspråklige barn i avdelingen?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel