Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAasvold Rage, Merethe
dc.contributor.authorWaldejer, Maria
dc.date.accessioned2023-03-07T16:51:27Z
dc.date.available2023-03-07T16:51:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:122871704:134226509
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3056561
dc.description.abstractI mitt forskningsprosjekt har jeg tatt for meg problemstilling med følgende lyd: «Hvorfor er det viktig med musikk i barns tidlige relasjoner og samspill, og hvordan kan det arbeides med å tilføre musikk i de yngste barns liv (0-3 år)?». De kreative prosessene er kjent for de fleste som essensielle i livene våre, og spesielt i barns utvikling ettersom det bidrar til utvikling av de kognitive, emosjonelle og sosiale aspektene av våre liv. Å bruke musikk i hverdagen bidrar til å skape nære samspill i form av førspråklig kommunikasjon. Videre vil dette bidra til å bygge relasjoner med den primære omsorgsgiveren, samt individer vi ellers møter på i livet. Gjennom min forskning har jeg brukt kvalitativ observasjon som metode for å finne ut hvorfor musikk er viktig i barns utvikling, samt for å finne ut hvordan musikklederne i disse observasjonene har jobbet med å tilføre musikk i de yngste barns liv. Videre i analysen har jeg plukket ut funn fra observasjonene jeg ser på som essensielle i sammenheng med min problemstilling, før jeg videre har drøftet disse funnene i lys av teori og det jeg har sett. Jeg har drøftet hvordan musikklederne har arbeidet med musikk, samt hva som kan oppstå om det gjøres på samme måte i en barnehage-setting. Avslutningsvis har jeg belyst de viktigste momentene fra forskningsprosjektet mitt, og satt lys på hva jeg ønsker å ta med videre i mitt arbeid som barnehagelærer.
dc.description.abstractIn my research project, I have addressed the following hypothesis: "Why is it important to have music in children's early relationships and interaction, and how can we work to add music to the youngest children's lives (0-3 years)?". The creative processes are known to most people as essential in our lives, and especially in children's development as it contributes to the development of the cognitive, emotional and social aspects of our lives. Using music in everyday life helps to create close interactions in the form of pre-linguistic communication. Furthermore, this will help build relationships with the primary caregiver, as well as individuals we otherwise encounter in life. Throughout my research, I have used qualitative observation as a method to find out why music is important in children's development, as well as to find out how the music leaders in these observations have worked to add music to the lives of the youngest children. Further in my analysis, I have selected findings from the observations I consider essential in the context of my hypothesis, before further discussing these findings in light of theory and what I have seen. I have discussed how the music leaders have worked with music, as well as what can arise if it is done in a similar setting in a kindergarten. Finally, I have shed light on the most important aspects of my research project as well as on what I want to include in my work as a future kindergarten teacher.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleMusikk i barns tidlige utvikling
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel