Show simple item record

dc.contributor.advisorAstrid Guldbrandsen
dc.contributor.authorKaja Pernille Samuelsen
dc.date.accessioned2023-03-22T16:51:09Z
dc.date.available2023-03-22T16:51:09Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:122871704:134226494
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3059951
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBarns språklige læring i rollelek Sammendrag Gjennom denne bacheloroppgaven skal jeg ta for meg temaene språklig læring og lek, der jeg skal trekke hovedfokuset mot rollelek. For å belyse viktigheten rundt min problemstilling har jeg valgt å skrive oppgaven som en teoretisk drøftingsoppgave. Hvilken betydning har rollelek for barns språklige læring? I sammenheng med problemstillingen har jeg tatt for meg ulike begreper og teorier som er knyttet til språklig læring og rollelek. I teoridelen ser jeg nærmere på begreper som lek, rollelek, barns språklige utvikling, viktigheten med barns lek, barnehagelærers rolle i arbeid med rollelek, Vygotskijs sosiokulturelle teori og Piagets kognitive teori for å gi en bredere forståelse og for å kunne svare på problemstillingen. I lys av teori kommer det frem i besvarelsen hvor viktig barns rollelek er for barns språklige læring, og hvordan teoretikernes teorier belyser tematikken ved å se på sosiokulturell og kognitiv utvikling. Det fremkommer også at barnehagelærers rolle spiller inn på arbeid med barns rollelek og hvilke positive konsekvenser det har for barns videre liv. Oppgaven er avgrenset i forhold til språklig læring og rollelek, og rettet mot hvilken betydning Vygotskij og Piagets teorier har for den språklige læringen som barn oppnår gjennom rolleleken. Hovedfokuset i oppgaven er å kunne besvare problemstillingen og knytte inn teoriene til Vygotskij og Piaget.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleBarns språklige læring gjennom rollelek
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record