dc.description.abstract | Barns språklige læring i rollelek
Sammendrag
Gjennom denne bacheloroppgaven skal jeg ta for meg temaene språklig læring og lek, der jeg skal trekke hovedfokuset mot rollelek. For å belyse viktigheten rundt min problemstilling har jeg valgt å skrive oppgaven som en teoretisk drøftingsoppgave.
Hvilken betydning har rollelek for barns språklige læring?
I sammenheng med problemstillingen har jeg tatt for meg ulike begreper og teorier som er knyttet til språklig læring og rollelek. I teoridelen ser jeg nærmere på begreper som lek, rollelek, barns språklige utvikling, viktigheten med barns lek, barnehagelærers rolle i arbeid med rollelek, Vygotskijs sosiokulturelle teori og Piagets kognitive teori for å gi en bredere forståelse og for å kunne svare på problemstillingen. I lys av teori kommer det frem i besvarelsen hvor viktig barns rollelek er for barns språklige læring, og hvordan teoretikernes teorier belyser tematikken ved å se på sosiokulturell og kognitiv utvikling. Det fremkommer også at barnehagelærers rolle spiller inn på arbeid med barns rollelek og hvilke positive konsekvenser det har for barns videre liv.
Oppgaven er avgrenset i forhold til språklig læring og rollelek, og rettet mot hvilken betydning Vygotskij og Piagets teorier har for den språklige læringen som barn oppnår gjennom rolleleken. Hovedfokuset i oppgaven er å kunne besvare problemstillingen og knytte inn teoriene til Vygotskij og Piaget. | |