Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAstrid Guldbrandsen
dc.contributor.authorKaja Pernille Samuelsen
dc.date.accessioned2023-03-22T16:51:09Z
dc.date.available2023-03-22T16:51:09Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:122871704:134226494
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3059951
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBarns språklige læring i rollelek Sammendrag Gjennom denne bacheloroppgaven skal jeg ta for meg temaene språklig læring og lek, der jeg skal trekke hovedfokuset mot rollelek. For å belyse viktigheten rundt min problemstilling har jeg valgt å skrive oppgaven som en teoretisk drøftingsoppgave. Hvilken betydning har rollelek for barns språklige læring? I sammenheng med problemstillingen har jeg tatt for meg ulike begreper og teorier som er knyttet til språklig læring og rollelek. I teoridelen ser jeg nærmere på begreper som lek, rollelek, barns språklige utvikling, viktigheten med barns lek, barnehagelærers rolle i arbeid med rollelek, Vygotskijs sosiokulturelle teori og Piagets kognitive teori for å gi en bredere forståelse og for å kunne svare på problemstillingen. I lys av teori kommer det frem i besvarelsen hvor viktig barns rollelek er for barns språklige læring, og hvordan teoretikernes teorier belyser tematikken ved å se på sosiokulturell og kognitiv utvikling. Det fremkommer også at barnehagelærers rolle spiller inn på arbeid med barns rollelek og hvilke positive konsekvenser det har for barns videre liv. Oppgaven er avgrenset i forhold til språklig læring og rollelek, og rettet mot hvilken betydning Vygotskij og Piagets teorier har for den språklige læringen som barn oppnår gjennom rolleleken. Hovedfokuset i oppgaven er å kunne besvare problemstillingen og knytte inn teoriene til Vygotskij og Piaget.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleBarns språklige læring gjennom rollelek
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel