«Jeg synes ofte det er ganske vanskelig å finne små svar når det er mye tekst og liten skrift»: Lesemediets betydning for leseforståelsen.
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hvilken betydning lesemedium har for leseforståelsen.Det er tre lesemedier som blir undersøkt og sammenlignet, papirtekst, hybridtekst (PDF-filpå skjerm) og heldigital tekst (digital tekst tilpasset skjermbruk). Problemstillingen blirbesvart ved hjelp av tre forskningsspørsmål som blir drøftet med utgangspunkt i intervjuermed fire elever, og relevante teoretiske perspektiver og tidligere forskning.
Intervju og observasjon av elevene viser at elevene har en bedre leseforståelse når de leserpå papir, sammenlignet med skjermtekstene. Dette er i tråd med relevant forskning. Avskjermtekstene viser undersøkelsene at elevene husker mer, finner svar raskere og viserbedre leseforståelse på den heldigitale teksten, sammenlignet med den hybride.Elevene i intervjuet brukte lesestrategien nøkkelord når de lette etter svar i tekstene. Dennestrategien fungerte godt på papirteksten, men var ikke hensiktsmessig på de toskjermtekstene.
Skal man legge til rette for god lesing på digitale verktøy argumenterer denne oppgaven forflere tiltak som kan gjennomføres. Det første er en vurdering om det digitale verktøyet manleser på faktisk egner seg for lesing, eller om det finnes bedre alternativer. Det argumenteresogså for at elevene bør bruke mindre kognitiv kapasitet på det tekniske, som rulling,forstørring/forminskning, og hvordan nettsiden/programmet fungerer, og må derfor fåeksplisitt undervisning i funksjonene til det digitale verktøyet. Elevene må lære hvordan manleser på det digitale verktøyet på en god måte, og slik undervisning kan ha en positiv effektpå elevers leseforståelse på skjerm.
Valg av tekster som leses på skjerm spiller også enn rolle for leseforståelsen. Denneoppgaven argumenterer for at tekster som er tilpasset skjermbruk gir en bedreleseforståelse enn tekster som ikke er det.
Det er ikke alle lesestrategier som er like hensiktsmessige å bruke på skjermtekster. Detargumenteres for at både lærere og elever bør være bevisste på dette. For at elevene skal fåen bedre leseforståelse på skjerm, bør de ha et repertoar av gode strategier som egner segfor skjermlesing.