Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRussdal-Hamre, Briten
dc.contributor.authorNormann, Lasse Valdeland
dc.date.accessioned2023-07-05T15:51:17Z
dc.date.available2023-07-05T15:51:17Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:148120137:148120468
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076122
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvilken betydning lesemedium har for leseforståelsen. Det er tre lesemedier som blir undersøkt og sammenlignet, papirtekst, hybridtekst (PDF-fil på skjerm) og heldigital tekst (digital tekst tilpasset skjermbruk). Problemstillingen blir besvart ved hjelp av tre forskningsspørsmål som blir drøftet med utgangspunkt i intervjuer med fire elever, og relevante teoretiske perspektiver og tidligere forskning. Intervju og observasjon av elevene viser at elevene har en bedre leseforståelse når de leser på papir, sammenlignet med skjermtekstene. Dette er i tråd med relevant forskning. Av skjermtekstene viser undersøkelsene at elevene husker mer, finner svar raskere og viser bedre leseforståelse på den heldigitale teksten, sammenlignet med den hybride. Elevene i intervjuet brukte lesestrategien nøkkelord når de lette etter svar i tekstene. Denne strategien fungerte godt på papirteksten, men var ikke hensiktsmessig på de to skjermtekstene. Skal man legge til rette for god lesing på digitale verktøy argumenterer denne oppgaven for flere tiltak som kan gjennomføres. Det første er en vurdering om det digitale verktøyet man leser på faktisk egner seg for lesing, eller om det finnes bedre alternativer. Det argumenteres også for at elevene bør bruke mindre kognitiv kapasitet på det tekniske, som rulling, forstørring/forminskning, og hvordan nettsiden/programmet fungerer, og må derfor få eksplisitt undervisning i funksjonene til det digitale verktøyet. Elevene må lære hvordan man leser på det digitale verktøyet på en god måte, og slik undervisning kan ha en positiv effekt på elevers leseforståelse på skjerm. Valg av tekster som leses på skjerm spiller også enn rolle for leseforståelsen. Denne oppgaven argumenterer for at tekster som er tilpasset skjermbruk gir en bedre leseforståelse enn tekster som ikke er det. Det er ikke alle lesestrategier som er like hensiktsmessige å bruke på skjermtekster. Det argumenteres for at både lærere og elever bør være bevisste på dette. For at elevene skal få en bedre leseforståelse på skjerm, bør de ha et repertoar av gode strategier som egner seg for skjermlesing.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title«Jeg synes ofte det er ganske vanskelig å finne små svar når det er mye tekst og liten skrift»: Lesemediets betydning for leseforståelsen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel