dc.description.abstract | Denne masteroppgaven undersøker hvilken betydning lesemedium har for leseforståelsen.
Det er tre lesemedier som blir undersøkt og sammenlignet, papirtekst, hybridtekst (PDF-fil
på skjerm) og heldigital tekst (digital tekst tilpasset skjermbruk). Problemstillingen blir
besvart ved hjelp av tre forskningsspørsmål som blir drøftet med utgangspunkt i intervjuer
med fire elever, og relevante teoretiske perspektiver og tidligere forskning.
Intervju og observasjon av elevene viser at elevene har en bedre leseforståelse når de leser
på papir, sammenlignet med skjermtekstene. Dette er i tråd med relevant forskning. Av
skjermtekstene viser undersøkelsene at elevene husker mer, finner svar raskere og viser
bedre leseforståelse på den heldigitale teksten, sammenlignet med den hybride.
Elevene i intervjuet brukte lesestrategien nøkkelord når de lette etter svar i tekstene. Denne
strategien fungerte godt på papirteksten, men var ikke hensiktsmessig på de to
skjermtekstene.
Skal man legge til rette for god lesing på digitale verktøy argumenterer denne oppgaven for
flere tiltak som kan gjennomføres. Det første er en vurdering om det digitale verktøyet man
leser på faktisk egner seg for lesing, eller om det finnes bedre alternativer. Det argumenteres
også for at elevene bør bruke mindre kognitiv kapasitet på det tekniske, som rulling,
forstørring/forminskning, og hvordan nettsiden/programmet fungerer, og må derfor få
eksplisitt undervisning i funksjonene til det digitale verktøyet. Elevene må lære hvordan man
leser på det digitale verktøyet på en god måte, og slik undervisning kan ha en positiv effekt
på elevers leseforståelse på skjerm.
Valg av tekster som leses på skjerm spiller også enn rolle for leseforståelsen. Denne
oppgaven argumenterer for at tekster som er tilpasset skjermbruk gir en bedre
leseforståelse enn tekster som ikke er det.
Det er ikke alle lesestrategier som er like hensiktsmessige å bruke på skjermtekster. Det
argumenteres for at både lærere og elever bør være bevisste på dette. For at elevene skal få
en bedre leseforståelse på skjerm, bør de ha et repertoar av gode strategier som egner seg
for skjermlesing. | |