Verdien av lokalproduserte råvarer & drikke i hotell -og restaurantnæringen; kundetilfredshet, bærekraft & samfunnsansvar.
Description
Full text not available
Abstract
Bacheloroppgaven kommer som et resultat etter tre år på Norsk Hotellhøgskole, Universitetet i Stavanger. Kandidaten har valgt å ta for seg et tema som setter søkelys på bruken av lokalproduserte råvarer i restaurant- og hotellnæringen, og har valgt å besvare en problemstilling som omhandler hvordan bruken av lokalproduserte råvarer- og drikkealternativer kan bidra til et godt omdømme for bedrifter i restaurant- og hotellnæringen. Innledning i oppgaven omhandler bakgrunnen for valg av temaet, fremstilling av problemstilling- og forskningsspørsmål, redegjøring for avgrensninger for oppgaven, formålet med denne oppgaven, og forklaring av begreper som er aktivt brukt i skriveprosessen av oppgaven. Teoridelen av denne oppgaven tar for seg kundetilfredshet i et teoretisk perspektiv, verdiskapningen hos restaurant/hotell-, produsent- og gjest ved lokalproduserte råvarer- og drikkealternativer, hvordan bruken av lokalproduserte råvarer og drikkealternativer bidrar til bærekraft og bakgrunn- og motivasjonen til engasjement innen samfunnsansvar.I regi av denne oppgaven ble det utformet et internettbasert spørreskjema for å måle tilfredsheten for lokalproduserte råvarer og drikkealternativer i restaurant- og hotellnæringen, hvor respondentene fikk 10 spørsmål innen temaet, som resulterte i svar fra 98 respondenter, hvor disse funnene ble bearbeidet og lagt inn i sektordiagram, for senere å bearbeide funnene i utfyllende og mer forklarende tabeller. I tillegg til denne kvantitative metoden gjennom spørreundersøkelsen, er det også i denne oppgaven brukt dokumentanalyse som kvalitativ metode, for utarbeiding av denne oppgaven. Denne blandingen av metoder er også kalt metodetriangulering. Dette er mer detaljert forklart i metodekapitlet.
Funnene i spørreundersøkelsen og relevant teori er brukt for å utarbeide en god og innholdsrik analyse- og diskusjonsdel. I en del av analyse og diskusjonsdelen er det brukt både teori og funn, og i en annen del av analyse og diskusjonsdelen er det kun knyttet opp til teori, da utarbeidelse av et spørreskjema som omhandler bærekraft og samfunnsansvar ikke hadde gitt gode svar for det kandidaten ønsket å utforske nærmere. Tolkningene i analyse- og diskusjonsdelen er grunnlaget for konklusjonene som er trukket både opp mot problemstillingen og forskningsspørsmålet. Funnene tyder på at bruken av lokalproduserte råvarer- og drikkealternativer til fordel kan bidra med et godt omdømme for bedriftene i restaurant- og hotellnæringen. Forbeholdt at gjestene er tilfredse, men også at bedriftene synliggjør bruken, og verdien av bærekraftighet ved bruk av markedsføring, og tar for seg også dagens bruk av en slik markedsføring. Forskningsspørsmålet viste at bruken av lokalproduserte råvarer og drikkealternativer i restaurant- og hotellnæringen bidrar til både samfunnsansvar, bærekraft og tilfredshet. Det ble fort konkludert med at samfunnsansvar i denne oppgaven handler om å ta ansvar ved å tenke bærekraftig i henhold til råvare- og drikkeleverandør. I henhold til hypotesen som på forhånd ble skrevet av kandidaten, i kapittel 4.0 hypotese, så ble det konkludert med at gjester føler seg tilfreds ved å få servert lokalproduserte råvarer- og drikkealternativer, og i tillegg har en større betalingsvillighet i henhold til slike produkter. Bruken av slike produkter kan til fordel ha et utspill på valget av restaurant, men her kan det også forekomme andre verdier som kan ha et innspill på valget. Eksempler som kan bli trukket frem er blant annet alder, økonomisk ståsted, holdninger og verdier. I henhold til den andre hypotesen som kandidaten trukket frem, så stemmer det ut fra funn at markedsføring i bruken av lokalproduserte råvarer- og drikkealternativer ikke er mye utbredt, og at denne markedsføringen kan brukes for å tiltrekke seg en bredere kundemasse, og i tillegg gi medvirkning for et godt omdømme for bedrifter som tilbyr lokalproduserte produkter. The bachelor's thesis comes as a result after three years at Norwegian Hotel School, University of Stavanger. The candidate has chosen to deal with a topic that puts the spotlight on the use of locally produced raw materials in the restaurant and hotel industry, and has chosen to answer a problem that deals with how the use of locally produced raw materials and drink alternatives can contribute to a good reputation for companies in restaurants - and the hotel industry.Introduction to the thesis deals with the background for choosing the topic, preparation of problem and research questions, explanation of boundaries for the thesis, the purpose of this thesis, and explanation of concepts that are actively used in the writing process of the thesis.The theory part of this thesis deals with customer satisfaction in a theoretical perspective, the value creation for the restaurant/hotel, producer and guest of locally produced raw materials and drink alternatives, how the use of locally produced raw materials and drink alternatives contributes to sustainability, and the background and motivation for involvement in social responsibility.Under the auspices of this thesis, an internet-based survey was designed to measure satisfaction with locally produced raw materials and drink alternatives in the restaurant and hotel industry, where the respondents were asked 10 questions within the topic, which resulted in answers from 98 respondents, where these findings were processed and entered in a pie chart, to later process the findings in supplementary and more explanatory tables. In addition to this quantitative method through the survey, document analysis has also been used in this thesis as a qualitative method, for the preparation of this thesis. This mixture of methods is also called method triangulation. This is explained in more detail in the method chapter.
The findings of the survey and relevant theory have been used to prepare a good and content-rich analysis and discussion section. In one part of the analysis and the discussion part, both theory and findings are used, and in another part of the analysis and the discussion part it is only linked to theory, as the preparation of a questionnaire dealing with sustainability and social responsibility had not given good answers for the candidate wanted to explore further.The interpretations in the analysis and discussion section are the basis for the conclusions drawn both in relation to the issue and the research question. The findings indicate that the use of locally produced raw materials and drink alternatives can contribute to a good reputation for companies in the restaurant and hotel industry. Provided that the guests are satisfied, but also that the companies highlight the use and value of sustainability when using marketing, and also address the current use of such marketing. The research question showed that the use of locally produced raw materials and drink alternatives in the restaurant and hotel industry contributes to both social responsibility, sustainability and satisfaction. It was quickly concluded that social responsibility in this task is about taking responsibility by thinking sustainably according to the raw material and beverage supplier.According to the hypothesis written in advance by the candidate, in chapter 4.0 hypothesis, it was concluded that guests feel satisfied by being served locally produced raw materials and drink options, and in addition have a greater willingness to pay for such products. The use of such products can advantageously have an impact on the choice of restaurant, but here there may also be other values that can have an input on the choice. Examples that can be highlighted include age, financial position, attitudes and values. According to the second hypothesis that the candidate put forward, it follows from the findings that marketing in the use of locally produced raw materials and drink alternatives is not very widespread, and that this marketing can be used to attract a wider customer base, and in addition provide participation for a good reputation for companies that offer locally produced products.