• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Education and Special Education
  • Studentoppgaver (HF-IGIS)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Education and Special Education
  • Studentoppgaver (HF-IGIS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En kartlegging av mentale teknikker og mentale ferdigheter i norsk topphåndball.

Kausland, Lene Christine
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.uis:inspera:147678817:147835023.pdf (1.406Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3078283
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1275]
Abstract
Studiens formål: Hensikten med denne oppgaven er å undersøke bruken av mentale

teknikker hos håndballspillere på toppnivå i Norge. Det var også ønskelig å undersøke om det

fantes signifikante forskjeller i mentale teknikker og mentale ferdigheter mellom grupper

basert på kjønn, nivå, spillerposisjon, alder og erfaring.

Metode: Denne studien anvender Pensgaard & Hollingen’s (2004) «Mental ferdighetstest»

spørreskjema som et forskningsinstrument. Det fullstendige utvalget (n=248) består av 159

kvinner og 89 menn. Utøverne spiller håndball i enten eliteserien (n=85), 1.divisjon (n=78)

eller 2.divisjon (n=86). Utvalget blir videre innordnet i grupper etter kjønn, nivå,

spillerposisjon, alder og erfaring. Spørreundersøkelsen søker kunnskap om bruken av disse

mentale teknikkene/ferdighetene: «konkurranseforberedelser», «visualisering», «indre dialog

og selvtillit», «spenningsregulering», «konsentrasjon» og «målsetting og motivasjon».

Resultat: Resultatene indikerer at det er ingen eller minimale forskjeller i variablene kjønn,

alder og erfaring. Videre antyder resultatene at der er signifikante forskjeller i bruken av

mentale teknikker og ferdigheter i variablene nivå og spillerposisjon. Når det gjelder nivå er

det eliteutøverne som beherske mentale teknikker og ferdigheter best. Det ble funnet

signifikante forskjeller mellom elite, 1.divisjon og 2.divisjon i «konkurranseforberedelser»

(sig=0,03) og «målsetting og motivasjon» (sig=0,001), hvor eliteutøverne viser til et

signifikant bedre gjennomsnittscore sammenlignet med både 1.divisjon og 2.divisjon. Når det

gjelder spillerposisjoner tyder resultatene at det er signifikante forskjeller i «visualisering»

(sig=0,04) og «målsetting og motivasjon» (sig=0,008). Høyre kant og venstre bakspiller viser

til best score i begge dimensjonene.

Konklusjon: Funn i denne studien kan det tyde på at alle utøverne i norsk topphåndball,

uavhengig av bakgrunnsvariablene, bør vurdere å iverksette tiltak knyttet til mental trening.

Nøkkelord: Mental trening, mentale teknikker, mentale ferdigheter, håndball,

Olympiatoppens modell for mental trening.
 
Purpose of the Study: The purpose of this study is to investigate the use of mental

techniques among elite handball players in Norway. Additionally, the study aims to examine

if there are significant differences in mental techniques and skills among groups based on

gender, level, player position, age, and experience.

Method: This study utilizes the "Mental Skills Test" questionnaire developed by Pensgaard &

Hollingen (2004). The complete sample (n=248) consists of 159 women and 89 men. The

athletes play handball in either the elite league (n=85), first division (n=78), or second

division (n=86). The sample is further categorized into groups based on gender, level, player

position, age, and experience. The survey seeks knowledge regarding the use of the following

mental techniques/skills: "competition preparation," "visualization," "self-talk and

confidence," "stress regulation," "concentration," and "goal setting and motivation."

Results: The results indicate that there are no or minimal differences in the variables of

gender, age, and experience. Furthermore, the results suggest that there are significant

differences in the use of mental techniques and skills in the variables of level and player

position. In terms of level, elite athletes demonstrate the highest proficiency in mental

techniques and skills. Significant differences were found between the elite league, first

division, and second division in "competition preparation" (p = 0.03) and "goal setting and

motivation" (p = 0.001), where elite athletes exhibit significantly higher average scores

compared to both the first division and second division. Regarding player positions, the

results indicate significant differences in "visualization" (p = 0.04) and "goal setting and

motivation" (p = 0.008). Right-wing and left-back players achieve the highest scores in both

dimensions.

Conclusion: Findings from this study suggest that all athletes in Norwegian elite handball,

regardless of background variables, should consider implementing measures related to mental

training.

Keywords: Mental training, mental techniques, mental skills, handball, Olympiatoppen's

model for mental training
 
Publisher
uis

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit