Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHagum, Cathrine Nyhus
dc.contributor.authorKausland, Lene Christine
dc.date.accessioned2023-07-12T15:51:23Z
dc.date.available2023-07-12T15:51:23Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:147678817:147835023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078283
dc.description.abstractStudiens formål: Hensikten med denne oppgaven er å undersøke bruken av mentale teknikker hos håndballspillere på toppnivå i Norge. Det var også ønskelig å undersøke om det fantes signifikante forskjeller i mentale teknikker og mentale ferdigheter mellom grupper basert på kjønn, nivå, spillerposisjon, alder og erfaring. Metode: Denne studien anvender Pensgaard & Hollingen’s (2004) «Mental ferdighetstest» spørreskjema som et forskningsinstrument. Det fullstendige utvalget (n=248) består av 159 kvinner og 89 menn. Utøverne spiller håndball i enten eliteserien (n=85), 1.divisjon (n=78) eller 2.divisjon (n=86). Utvalget blir videre innordnet i grupper etter kjønn, nivå, spillerposisjon, alder og erfaring. Spørreundersøkelsen søker kunnskap om bruken av disse mentale teknikkene/ferdighetene: «konkurranseforberedelser», «visualisering», «indre dialog og selvtillit», «spenningsregulering», «konsentrasjon» og «målsetting og motivasjon». Resultat: Resultatene indikerer at det er ingen eller minimale forskjeller i variablene kjønn, alder og erfaring. Videre antyder resultatene at der er signifikante forskjeller i bruken av mentale teknikker og ferdigheter i variablene nivå og spillerposisjon. Når det gjelder nivå er det eliteutøverne som beherske mentale teknikker og ferdigheter best. Det ble funnet signifikante forskjeller mellom elite, 1.divisjon og 2.divisjon i «konkurranseforberedelser» (sig=0,03) og «målsetting og motivasjon» (sig=0,001), hvor eliteutøverne viser til et signifikant bedre gjennomsnittscore sammenlignet med både 1.divisjon og 2.divisjon. Når det gjelder spillerposisjoner tyder resultatene at det er signifikante forskjeller i «visualisering» (sig=0,04) og «målsetting og motivasjon» (sig=0,008). Høyre kant og venstre bakspiller viser til best score i begge dimensjonene. Konklusjon: Funn i denne studien kan det tyde på at alle utøverne i norsk topphåndball, uavhengig av bakgrunnsvariablene, bør vurdere å iverksette tiltak knyttet til mental trening. Nøkkelord: Mental trening, mentale teknikker, mentale ferdigheter, håndball, Olympiatoppens modell for mental trening.
dc.description.abstractPurpose of the Study: The purpose of this study is to investigate the use of mental techniques among elite handball players in Norway. Additionally, the study aims to examine if there are significant differences in mental techniques and skills among groups based on gender, level, player position, age, and experience. Method: This study utilizes the "Mental Skills Test" questionnaire developed by Pensgaard & Hollingen (2004). The complete sample (n=248) consists of 159 women and 89 men. The athletes play handball in either the elite league (n=85), first division (n=78), or second division (n=86). The sample is further categorized into groups based on gender, level, player position, age, and experience. The survey seeks knowledge regarding the use of the following mental techniques/skills: "competition preparation," "visualization," "self-talk and confidence," "stress regulation," "concentration," and "goal setting and motivation." Results: The results indicate that there are no or minimal differences in the variables of gender, age, and experience. Furthermore, the results suggest that there are significant differences in the use of mental techniques and skills in the variables of level and player position. In terms of level, elite athletes demonstrate the highest proficiency in mental techniques and skills. Significant differences were found between the elite league, first division, and second division in "competition preparation" (p = 0.03) and "goal setting and motivation" (p = 0.001), where elite athletes exhibit significantly higher average scores compared to both the first division and second division. Regarding player positions, the results indicate significant differences in "visualization" (p = 0.04) and "goal setting and motivation" (p = 0.008). Right-wing and left-back players achieve the highest scores in both dimensions. Conclusion: Findings from this study suggest that all athletes in Norwegian elite handball, regardless of background variables, should consider implementing measures related to mental training. Keywords: Mental training, mental techniques, mental skills, handball, Olympiatoppen's model for mental training
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleEn kartlegging av mentale teknikker og mentale ferdigheter i norsk topphåndball.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel