dc.contributor.advisor | Hagum, Cathrine Nyhus | |
dc.contributor.author | Kausland, Lene Christine | |
dc.date.accessioned | 2023-07-12T15:51:23Z | |
dc.date.available | 2023-07-12T15:51:23Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.uis:inspera:147678817:147835023 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3078283 | |
dc.description.abstract | Studiens formål: Hensikten med denne oppgaven er å undersøke bruken av mentale
teknikker hos håndballspillere på toppnivå i Norge. Det var også ønskelig å undersøke om det
fantes signifikante forskjeller i mentale teknikker og mentale ferdigheter mellom grupper
basert på kjønn, nivå, spillerposisjon, alder og erfaring.
Metode: Denne studien anvender Pensgaard & Hollingen’s (2004) «Mental ferdighetstest»
spørreskjema som et forskningsinstrument. Det fullstendige utvalget (n=248) består av 159
kvinner og 89 menn. Utøverne spiller håndball i enten eliteserien (n=85), 1.divisjon (n=78)
eller 2.divisjon (n=86). Utvalget blir videre innordnet i grupper etter kjønn, nivå,
spillerposisjon, alder og erfaring. Spørreundersøkelsen søker kunnskap om bruken av disse
mentale teknikkene/ferdighetene: «konkurranseforberedelser», «visualisering», «indre dialog
og selvtillit», «spenningsregulering», «konsentrasjon» og «målsetting og motivasjon».
Resultat: Resultatene indikerer at det er ingen eller minimale forskjeller i variablene kjønn,
alder og erfaring. Videre antyder resultatene at der er signifikante forskjeller i bruken av
mentale teknikker og ferdigheter i variablene nivå og spillerposisjon. Når det gjelder nivå er
det eliteutøverne som beherske mentale teknikker og ferdigheter best. Det ble funnet
signifikante forskjeller mellom elite, 1.divisjon og 2.divisjon i «konkurranseforberedelser»
(sig=0,03) og «målsetting og motivasjon» (sig=0,001), hvor eliteutøverne viser til et
signifikant bedre gjennomsnittscore sammenlignet med både 1.divisjon og 2.divisjon. Når det
gjelder spillerposisjoner tyder resultatene at det er signifikante forskjeller i «visualisering»
(sig=0,04) og «målsetting og motivasjon» (sig=0,008). Høyre kant og venstre bakspiller viser
til best score i begge dimensjonene.
Konklusjon: Funn i denne studien kan det tyde på at alle utøverne i norsk topphåndball,
uavhengig av bakgrunnsvariablene, bør vurdere å iverksette tiltak knyttet til mental trening.
Nøkkelord: Mental trening, mentale teknikker, mentale ferdigheter, håndball,
Olympiatoppens modell for mental trening. | |
dc.description.abstract | Purpose of the Study: The purpose of this study is to investigate the use of mental
techniques among elite handball players in Norway. Additionally, the study aims to examine
if there are significant differences in mental techniques and skills among groups based on
gender, level, player position, age, and experience.
Method: This study utilizes the "Mental Skills Test" questionnaire developed by Pensgaard &
Hollingen (2004). The complete sample (n=248) consists of 159 women and 89 men. The
athletes play handball in either the elite league (n=85), first division (n=78), or second
division (n=86). The sample is further categorized into groups based on gender, level, player
position, age, and experience. The survey seeks knowledge regarding the use of the following
mental techniques/skills: "competition preparation," "visualization," "self-talk and
confidence," "stress regulation," "concentration," and "goal setting and motivation."
Results: The results indicate that there are no or minimal differences in the variables of
gender, age, and experience. Furthermore, the results suggest that there are significant
differences in the use of mental techniques and skills in the variables of level and player
position. In terms of level, elite athletes demonstrate the highest proficiency in mental
techniques and skills. Significant differences were found between the elite league, first
division, and second division in "competition preparation" (p = 0.03) and "goal setting and
motivation" (p = 0.001), where elite athletes exhibit significantly higher average scores
compared to both the first division and second division. Regarding player positions, the
results indicate significant differences in "visualization" (p = 0.04) and "goal setting and
motivation" (p = 0.008). Right-wing and left-back players achieve the highest scores in both
dimensions.
Conclusion: Findings from this study suggest that all athletes in Norwegian elite handball,
regardless of background variables, should consider implementing measures related to mental
training.
Keywords: Mental training, mental techniques, mental skills, handball, Olympiatoppen's
model for mental training | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | uis | |
dc.title | En kartlegging av mentale teknikker og mentale ferdigheter i norsk topphåndball. | |
dc.type | Master thesis | |