Læreboktekster i norskfaget: i et andrespråksperspektiv
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3079203Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masterstudien undersøker ordforståelse og leseforståelse knyttet til arbeid med læreboktekster i norskfaget. Det vil si tekster som presenterer et faglig innhold og som er skrevet med tanke på læring. Studien har fokus på både andrespråklige og førstespråklige elever. Hensikten med studien er å undersøke i hvilken grad det er, eller ikke er, forskjeller mellom elever med norsk som førstespråk og norsk som andrespråk i møtet med læreboktekst. Oppgaven har følgende problemstilling: Hvordan forstår andrespråklige elever faglige læreboktekster i norskfaget, sammenlignet med elever som har norsk som førstespråk?.
I oppgaven benyttes en kvantitativ metode. Datamaterialet er samlet inn i form av oppgaveark, som er knyttet til og utformet med utgangspunkt i en læreboktekst fra læreverket Fabel 6.
Funnene fra studien tyder på at vi både kan finne forskjeller og likheter mellom de to elevgruppene. Likhetene viser seg i hvilke ord elevene opplever som utfordrende. Forskjellene er knyttet til leseforståelse og arkivering av kunnskap etter lesing. Studien indikerer at det ikke trenger å være en så sterk sammenheng mellom ordforståelse og leseforståelse som enkelte andre studier har hevdet.