Show simple item record

dc.contributor.advisorNilsen, Gjølin Kaurin.
dc.contributor.authorKjær, Maren.
dc.date.accessioned2023-07-15T15:51:20Z
dc.date.available2023-07-15T15:51:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:148120137:148120453
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079203
dc.description.abstractDenne masterstudien undersøker ordforståelse og leseforståelse knyttet til arbeid med læreboktekster i norskfaget. Det vil si tekster som presenterer et faglig innhold og som er skrevet med tanke på læring. Studien har fokus på både andrespråklige og førstespråklige elever. Hensikten med studien er å undersøke i hvilken grad det er, eller ikke er, forskjeller mellom elever med norsk som førstespråk og norsk som andrespråk i møtet med læreboktekst. Oppgaven har følgende problemstilling: Hvordan forstår andrespråklige elever faglige læreboktekster i norskfaget, sammenlignet med elever som har norsk som førstespråk?. I oppgaven benyttes en kvantitativ metode. Datamaterialet er samlet inn i form av oppgaveark, som er knyttet til og utformet med utgangspunkt i en læreboktekst fra læreverket Fabel 6. Funnene fra studien tyder på at vi både kan finne forskjeller og likheter mellom de to elevgruppene. Likhetene viser seg i hvilke ord elevene opplever som utfordrende. Forskjellene er knyttet til leseforståelse og arkivering av kunnskap etter lesing. Studien indikerer at det ikke trenger å være en så sterk sammenheng mellom ordforståelse og leseforståelse som enkelte andre studier har hevdet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleLæreboktekster i norskfaget: i et andrespråksperspektiv
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Show simple item record