dc.contributor.advisor | Herleiksplass, Nils-Jakob | |
dc.contributor.author | Selle, Solfrid | |
dc.date.accessioned | 2023-07-20T15:51:21Z | |
dc.date.available | 2023-07-20T15:51:21Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.uis:inspera:146808115:106954981 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3080451 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven undersøker syv matematikklærere sin beskrivelse av hvordan man kan planlegge i klasser med elever med stort læringspotensial. Det empiriske utvalget består av syv matematikklærere som arbeider på 4.-7. trinn. Datamaterialet er syv kvalitative forskningsintervju. Studien ser på hva som kjennetegner lærerne sin planlegging av matematikkundervisning, hvordan lærerne beriker undervisningen og hvilke utfordringer de kan møte i planleggingen. Gjennom relevant teori belyses disse lærerne sine beskrivelser. For å undersøke matematikklærere sin matematikkplanlegging for elever med stort læringspotensial, er studiens problemstilling som følger: Hvordan beskriver syv matematikklærere planlegging av undervisning i klasser med elever med stort læringspotensial?
For å svare på, og støtte opp om problemstillingen, er tre forskningsspørsmål stilt: 1) Hva kjennetegner lærernes planlegging av matematikkundervisning? 2) Hvordan planlegger lærerne for å berike matematikkundervisningen og 3) Hvilke utfordringer opplever lærerne i planleggingen?
For å finne svar på studiens problemstilling og forskningsspørsmål er intervjuene analysert gjennom tematisk analyse. Resultatene indikerer at lærerne har ulike måter å planlegge undervisningen sin. Et fellestrekk er at flere planlegger for en variert undervisning, for å berike elever med stort læringspotensial sin undervisning. Lærerne planlegger for å bruke problemløsningsoppgaver med lav inngangsterskel og stor takhøyde for å berike undervisningen. Det kan se ut til at alle lærerne oftest planlegger med hensyn til å tilpasse opplæringen for elever med stort læringspotensial, men flere av lærerne opplever det som utfordrende tidsmessig å få planlagt matematikkundervisningen til denne elevgruppen. | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | uis | |
dc.title | «Skal de sitte der og gjøre repetisjonsoppgaver som de ikke får noe utav?»: en kvalitativ studie om matematikklæreres undervisningsplanlegging, med fokus på elever med stort læringspotensial | |
dc.type | Master thesis | |