Show simple item record

dc.contributor.advisorMosvold, Reidar
dc.contributor.authorHermansen, Mari Aksdal
dc.date.accessioned2023-07-22T15:51:18Z
dc.date.available2023-07-22T15:51:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:146808115:34408853
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080894
dc.description.abstractMatematiske helklassesamtaler er en krevende del av lærerarbeidet, og flere forskere peker på at det er hensiktsmessig at elevene selv forklarer sine tanker og strategier i matematikk. Tidligere forskning viser at elevforklaringer fører til en dypere forståelse i matematikk hos elevene. Det blir da læreren sin oppgave å legge til rette og hvordan kan man gjøre dette på best mulig måte. Ett av verktøyene læreren kan bruker er spørsmål for å få frem elevforklaringer. Følgende forskningsspørsmål er derfor undersøkt i studien: Hvilke lærerspørsmål fører til elevforklaringer i matematiske helklassesamtaler om algebraiske lover på 5. trinn? Studien er basert på analyser av observasjoner gjort i matematikkundervisning på 5. trinn over to uker. Totalt fem undervisningsøkter, der kun de matematiske helklassesamtalene er blitt analysert. Resultatene viser at det er tre kategorier for lærerspørsmål som peker seg ut. Typene lærerspørsmål som oftest fører til elevforklaringer i matematiske helklassesamtaler på 5. trinn er oppfordre til deltakelse, direkte spørsmål og få frem matematisk tenking.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleLærerspørsmål som fører til elevforklaringer i matematiske helklassesamtaler
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1008]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Show simple item record