Vurdering i kroppsøving etter innføring av LK20
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3086251Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven har til hensikt å undersøke hvordan kroppsøvingslærere praktiserervurdering. Studien ser på om kroppsøvingslærere har endret sin vurderingspraksis i takt medinnføring av den nye læreplanen. Synet på vurdering i kroppsøvingsfaget har endret seg, ogdet har også vært et diskusjonstema i faget. Disse endringene vil det være essensielt forkroppsøvingslærere å være klar over, da de legger føringer på hvordan vurdering i faget skalforegå. Vurdering er en sentral del av kroppsøvingslærerens hverdag, hvor en ofte står alenemed en stor elevgruppe. Kroppsøvingslærerens vurderingskompetanse blir derfor viktig for åkunne legge til rette for at vurderingen skjer på en læringsfremmende og rettferdig måte.For å undersøke problemstillingen vår gjennomførte vi seks kvalitative intervju i Rogaland,hvorpå vi gjorde en tematisk analyse. Den tematiske analysen dannet grunnlaget forpresentasjonen av studiens resultater der relevante funn ble knyttet opp mot problemstillingen.Studiens teoretiske forankring tar utgangspunkt i sosiokulturell læringsteori (Vygotsky, 1978)og tidligere forskning. Det er også et konstruktivistisk kunnskapssyn som ligger til grunn fordenne oppgaven.Studiens resultater viser at vurdering i kroppsøving etter LK20 er komplekst. Sentrale funn istudien er at vurderingspraksisen til kroppsøvingslærerne har likhetstrekk, men de tolker ogvektlegger ulike elementer i læreplanen forskjellig. Profesjonsfellesskapet blir trukket fremsom viktig av kroppsøvingslærerne for å få en felles vurderingspraksis. This master thesis intends to research how physical education teachers practice assessment.This study has the purpose to look at whether physical education teachers has changed theirpractice of assessment after the introduction of the new curriculum. The view of assessment inphysical education has gone through processes of changes and has been a topic for discussion.It is essential for physical education to be aware of these changes as they set guidelines forwhat assessment in physical education should look like. Assessment is a key part of physicaleducation teachers every day, life as they often stand alone with a large group of pupils. Theassessment literacy of physical education teachers would therefore be of importance tofacilitate for the assessment done in a way that promotes learning.To investigate our topic question, we conducted six qualitative interviews in Rogaland beforewe did a thematic analysis. The thematic analysis formed the basis for the presentation of theresults of the study where relevant data were connected in relation to the topic question. Thisstudy has its theoretical grounding in sociocultural learning theory (Vygotsky, 1978) andearlier studies. A constructivist view of knowledge underlies within this study.The results of the study shows that assessment in physical education according to LK20 iscomplex. Key findings in our study shows that the practice of assessment of physicaleducation teachers has similarities, but they interpret and emphasizes elements in thecurriculum differently. The importance of a professional community is highlighted byphysical education teachers in order to develop a common practice of assessment.