Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSilje Eikanger Kvalø
dc.contributor.authorOftedal, Ole André
dc.contributor.authorSøraker, Kristian
dc.date.accessioned2023-08-29T15:51:17Z
dc.date.available2023-08-29T15:51:17Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:147235445:148104139
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3086251
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har til hensikt å undersøke hvordan kroppsøvingslærere praktiserer vurdering. Studien ser på om kroppsøvingslærere har endret sin vurderingspraksis i takt med innføring av den nye læreplanen. Synet på vurdering i kroppsøvingsfaget har endret seg, og det har også vært et diskusjonstema i faget. Disse endringene vil det være essensielt for kroppsøvingslærere å være klar over, da de legger føringer på hvordan vurdering i faget skal foregå. Vurdering er en sentral del av kroppsøvingslærerens hverdag, hvor en ofte står alene med en stor elevgruppe. Kroppsøvingslærerens vurderingskompetanse blir derfor viktig for å kunne legge til rette for at vurderingen skjer på en læringsfremmende og rettferdig måte. For å undersøke problemstillingen vår gjennomførte vi seks kvalitative intervju i Rogaland, hvorpå vi gjorde en tematisk analyse. Den tematiske analysen dannet grunnlaget for presentasjonen av studiens resultater der relevante funn ble knyttet opp mot problemstillingen. Studiens teoretiske forankring tar utgangspunkt i sosiokulturell læringsteori (Vygotsky, 1978) og tidligere forskning. Det er også et konstruktivistisk kunnskapssyn som ligger til grunn for denne oppgaven. Studiens resultater viser at vurdering i kroppsøving etter LK20 er komplekst. Sentrale funn i studien er at vurderingspraksisen til kroppsøvingslærerne har likhetstrekk, men de tolker og vektlegger ulike elementer i læreplanen forskjellig. Profesjonsfellesskapet blir trukket frem som viktig av kroppsøvingslærerne for å få en felles vurderingspraksis.
dc.description.abstractThis master thesis intends to research how physical education teachers practice assessment. This study has the purpose to look at whether physical education teachers has changed their practice of assessment after the introduction of the new curriculum. The view of assessment in physical education has gone through processes of changes and has been a topic for discussion. It is essential for physical education to be aware of these changes as they set guidelines for what assessment in physical education should look like. Assessment is a key part of physical education teachers every day, life as they often stand alone with a large group of pupils. The assessment literacy of physical education teachers would therefore be of importance to facilitate for the assessment done in a way that promotes learning. To investigate our topic question, we conducted six qualitative interviews in Rogaland before we did a thematic analysis. The thematic analysis formed the basis for the presentation of the results of the study where relevant data were connected in relation to the topic question. This study has its theoretical grounding in sociocultural learning theory (Vygotsky, 1978) and earlier studies. A constructivist view of knowledge underlies within this study. The results of the study shows that assessment in physical education according to LK20 is complex. Key findings in our study shows that the practice of assessment of physical education teachers has similarities, but they interpret and emphasizes elements in the curriculum differently. The importance of a professional community is highlighted by physical education teachers in order to develop a common practice of assessment.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleVurdering i kroppsøving etter innføring av LK20
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel