dc.contributor.advisor | Silje Eikanger Kvalø | |
dc.contributor.author | Oftedal, Ole André | |
dc.contributor.author | Søraker, Kristian | |
dc.date.accessioned | 2023-08-29T15:51:17Z | |
dc.date.available | 2023-08-29T15:51:17Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.uis:inspera:147235445:148104139 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3086251 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven har til hensikt å undersøke hvordan kroppsøvingslærere praktiserer
vurdering. Studien ser på om kroppsøvingslærere har endret sin vurderingspraksis i takt med
innføring av den nye læreplanen. Synet på vurdering i kroppsøvingsfaget har endret seg, og
det har også vært et diskusjonstema i faget. Disse endringene vil det være essensielt for
kroppsøvingslærere å være klar over, da de legger føringer på hvordan vurdering i faget skal
foregå. Vurdering er en sentral del av kroppsøvingslærerens hverdag, hvor en ofte står alene
med en stor elevgruppe. Kroppsøvingslærerens vurderingskompetanse blir derfor viktig for å
kunne legge til rette for at vurderingen skjer på en læringsfremmende og rettferdig måte.
For å undersøke problemstillingen vår gjennomførte vi seks kvalitative intervju i Rogaland,
hvorpå vi gjorde en tematisk analyse. Den tematiske analysen dannet grunnlaget for
presentasjonen av studiens resultater der relevante funn ble knyttet opp mot problemstillingen.
Studiens teoretiske forankring tar utgangspunkt i sosiokulturell læringsteori (Vygotsky, 1978)
og tidligere forskning. Det er også et konstruktivistisk kunnskapssyn som ligger til grunn for
denne oppgaven.
Studiens resultater viser at vurdering i kroppsøving etter LK20 er komplekst. Sentrale funn i
studien er at vurderingspraksisen til kroppsøvingslærerne har likhetstrekk, men de tolker og
vektlegger ulike elementer i læreplanen forskjellig. Profesjonsfellesskapet blir trukket frem
som viktig av kroppsøvingslærerne for å få en felles vurderingspraksis. | |
dc.description.abstract | This master thesis intends to research how physical education teachers practice assessment.
This study has the purpose to look at whether physical education teachers has changed their
practice of assessment after the introduction of the new curriculum. The view of assessment in
physical education has gone through processes of changes and has been a topic for discussion.
It is essential for physical education to be aware of these changes as they set guidelines for
what assessment in physical education should look like. Assessment is a key part of physical
education teachers every day, life as they often stand alone with a large group of pupils. The
assessment literacy of physical education teachers would therefore be of importance to
facilitate for the assessment done in a way that promotes learning.
To investigate our topic question, we conducted six qualitative interviews in Rogaland before
we did a thematic analysis. The thematic analysis formed the basis for the presentation of the
results of the study where relevant data were connected in relation to the topic question. This
study has its theoretical grounding in sociocultural learning theory (Vygotsky, 1978) and
earlier studies. A constructivist view of knowledge underlies within this study.
The results of the study shows that assessment in physical education according to LK20 is
complex. Key findings in our study shows that the practice of assessment of physical
education teachers has similarities, but they interpret and emphasizes elements in the
curriculum differently. The importance of a professional community is highlighted by
physical education teachers in order to develop a common practice of assessment. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | uis | |
dc.title | Vurdering i kroppsøving etter innføring av LK20 | |
dc.type | Master thesis | |