Tilpasset undervisning for elever med høyt matematisk potensial
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3087148Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1002]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
I opplæringsloven §1-3 heter det at enhver elev skal få tilpasset undervisning til sine behov. Dette gjelder alt fra elever med vansker til elever med stort læringspotensial. Forskning viser imidlertid at elever med høyt matematisk potensial ofte blir oversett og deres behov ikke blir møtt. På bakgrunn av dette, var hensikten med denne masteroppgaven å få dypere innsikt i hvordan matematikklærere på mellomtrinnet tilpasset undervisningen for elever med høyt matematisk potensial. For å spisse inn problemstillingen, utarbeidet jeg to forskningsspørsmål som fokuserte på bruken av læreverk og oppgaver. Funnene er basert på fem kvalitative semi-strukturerte intervjuer med matematikklærere på 5. trinn på ulike skoler, i tillegg til observasjon hos to av informantene. Dataene ble analysert ved hjelp av tematisk analyse, og jeg identifiserte tre tilnærminger til tilpasset undervisning: bruk av nivådelte oppgaver på digitale læreverk, rike og åpne oppgaver, i tillegg til dialogisk tilnærming til undervisningen.Resultatene indikerer at bruk av nivådelte oppgaver utfordrer elevene med høyt matematisk potensial ved å gi dem muligheten til å arbeide på et høyt nivå, samtidig som hele klassen arbeider sammen uten å fremheve forskjeller. Bruk av åpne og rike oppgaver gir elevene muligheten til å utforske ulike matematiske konsepter og fremmer kreativ tenkning og problemløsningsferdigheter. Disse oppgavene kan tilpasses til ulike nivåer. Videre viser funnene at diskusjoner og utveksling av matematiske ideer i elevgruppen bidrar til læring og forståelse. Variasjon i tilnærminger kan være hensiktsmessig for å imøtekomme behovene til elever med høyt matematisk potensial.