Dybdelæring og tverrfaglighet
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3087593Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Da ny læreplan av 2020 ble introdusert, var det spesielt et begrep som stod i fokus - dybdelæring. Hvor tidligere læreplan ønsket at elevene skulle kunne utføre oppgaver gjennom en instrumentell forståelse, skulle elevene nå undervises til en relasjonell forståelse innenfor et smalere fagområde. Dybdelæring inkluderer å kunne knytte tidligere kunnskap til nye fagområder, men også til andre fag. Med andre ord skulle kunnskapen bli tverrfaglig.
Da vi ikke fant faglitteratur i særlig grad omhandlende tema, ble det for oss interessant å utforske hvorvidt tverrfaglig arbeid fører til økt forståelse innenfor fag. I samarbeid med veileder og utvalgsskolen har vi utviklet et prøveprosjekt som søker etter å belyse akkurat dette. Problemstillingen vår ble da: Vil et tverrfaglig prosjekt i naturfag og matematikk fremme forståelse og dybdelæring hos elever i videregående skole?
Elevene har gjennom studien jobbet med et tverrfaglig prosjekt hvor de modellerer en praktisk situasjon, etterfulgt av en prøve i modellering. Vårt fokusområde har vært dybdelæring og forståelse, noe som i modellering gjerne kommer til uttrykk gjennom diskusjon og argumentasjon rundt modellens gyldighetsområde. Fra dataene vi har fått er det imidlertid vanskelig å dra en tydelig konklusjon, da variasjonen i utfall er høy. Resultatene viser likevel at tverrfaglig arbeid kan ha positiv innvirkning på læring.